Detta beror på vad du menar för sync. Jag har inte koll på hur IMAP och POP push fungerar men om du kör Hotmail eller Active Sync så är det inte en "äkta Push". Vad jag vet så är den enda "äkta" push mailen är Blackberry.
Active Sync och sync emot Hotmail fungerar enligt följande.
Telefonen sätter upp ett TCP koppel emot Exchange (direkt eller via publiceringsserver). Denna TCP session har väldigt lång time out (8 min för Active Sync senast jag kollade). Det som händer är att om ingen händer inom dessa 8 in så kommer TCP sessionen att stängas och telefonen öppna en igen. Skulle det dock hända något i mailboxen kommer Exchange att skicka en signal till telefonen att något har hänt och telefonen gör därefter en sync. Exchange kommer med andra ord inte att skicka ut mailet i TCP sessionen utan detta sker genom en sync från telefonen. Därför är det inte "äkta" push utan med "please sync" :-)
Har inte lusläst specen för EAS version 14 men vad jag vet så är detta inte bytt. Anledningen att det är så är att Exchange inte har "full" tillgång till telefonen och är beroende på att telefonen berättar var den är.
Gällande batteri så är jag ingen expert (långt ifrån
). Men en sync tar mer batteri än att sätta upp TCP koppel. Så har du en mailbox som inte får så mycket mail så kommer du att få bättre batteri med push. Är du dock som jag och får en 7 helvetes massa mail per dag så kommer push att ta mera batteri för varje mail kommer att tvinga fram en sync (Ja för Active Sync och sync emot Hotmail (som är en typ av Active Sync)).
Last edited: Jan 30, 2012
uncoloured and Flyckt like this.