Framtidens UI

Discussion in 'Off Topic' started by alexoid, May 29, 2011.

1. alexoid

alexoid Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har tänkt på en hel del angående vad en mobil behöver. Man har nåt gränsen redan. Vi har kameran, mp3, spel, video, osv. men det enda delen som stagnerar är UI. Den har inte ändrats så mycket sen födelsen av windows.
    Nu pratar jag inte om utseendet utan integration med upplevelsen. Det är fortfarande samma sak. Det du ser klickar du.
    Jag pratar om ultimata naturliga upplevelsen nåt som du kan känna med fingertoppar och då menar jag inte haptic feedback. UI behöver utvecklas mycket mer. Att du verkligen känner det du gör. Nåt i stil när du bläddrar att du känner av som att det är verkligt, nåt som e fysiskt.Själva motståndet. Nån typ av inbyggd feedback i själva skärmen att du känner av det varje millimeter. Det finns mycket man kan tänka på.
    Vill gärna höra vad andra tycker man skulle kunna göra med UI

2. rbt

rbt Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

första tanken jag får när jag läser är:

vad har du tagit, och har du något kvar till mig? :teeth:

flippzii, Pederp, M1ntos and 2 others like this.
  3. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Det vore fint med en app som såg till att det pirrade i rumpan när man ringde någon.

Förlåt. Det är egentligen en intressant tråd.

4. alexoid

MINA ENHETER

Haha tyvärr så har jag inte det längre
    men allvarligt talat allt handlar om upplevelsen.
    Det enda som jag kan tänka mig är nåt nytt är själva microsoft table.
    du sätter din telefon på den och efteråt kan du plocka nästan allt möjligt på den utan att behöva göra nåt.
    Nu vet jag att många kommer att skriva allt möjligt efter det här men hur är android upplevelsemässigt bättre än symbian. Det är samma grej. Du ser en ikon och du klickar på den. Det är samma gamla upplevelsen.
    Ok ok vi har pinch to zoom grej men det är allt. Gyroskop måste utvecklas mycket mycket mer. Jag pratar inte om själva os att man kan göra mycket mer på en android men vad är nytt. Vad är nytt???
    Skulle vilja se en OS att man fastnar på den helt enkelt. Kanske låter det som för mycket sci fi. Men hallå hur låte det för 50 år sen. Va??? Kan inte höra. Jo, helt omöjligt.
    Även 3d är ingen ny fenomen eller typ sbp eller vad det nu heter.
    Jag menar en OS som får dig fast i upplevelsen.

Last edited: May 31, 2011
  5. Ackia

Ackia Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det sker ju viss diskussion inom spelbranschen också när det gäller nya kontroller. Att tro att handkontrollen eller Tangentbord/Mus skulle vara det ultimata sättet att kontrollera spel är ju ganska löjligt.

6. sepipe-l0

sepipe-l0 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag skulle tycka det var ascoolt om man kunde stryra mobilen med tanken och få 3d-animationer som poppar upp irl, typ som hollogram fast irl, som ingen annan ser. Sen hade jag velat att man kunde typ använda mobilen som en bankomat, jag menar, hur soft hade det inte varit? Hur ofta är man inte på jobbet och inte har cash för att stoppa i den jävla godismaskinen? Då blir man så jävla övertrött som jag är nu. Och jo, sen hade det varit fett om man kunde ha ett UI med enhörningar som skiter negnbågar, och på dem regnbågarna står dina textmeddelande. Allt i 3d såklart.

Förlåt inlägget.

7. alexoid

MINA ENHETER

Haha lol. Ja du det med regnbåge låtet som en bra funktion. Haha

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Stort tack för denna morgons skratt :D

9. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

3D touch.

Tänk er 3D, grejer ploppar upp från skärmen. Tänk er sedan att man kan styra utan att röra skärmen. Som vanlig touch fast den räknar med djupet också. Ta till exempel en kub, man skulle kunna lyfta den i tre dimensioner med fingrarna. Istället för de två som vi har nu.

Fattar ni? :-P

10. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    helt rätt av TS. Man behöver ingen slät glasyta. Man behöver en yta som ändrar struktur beroende på vad som visas. Man ska kunna känna knapparna som på en fysisk knapp. Tänk dig att varje pixel i skärmen rent fysiskt kan tryckas upp någon micrometer så den känns.

Kan man bygga en rätt meningslös 3d-skärm så kan man säkert fixa detta. Det kan vara ett skickt som ligger ovanför skärmen.

11. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ge mig en enhet som projecerar bilden direkt på näthinnan eller hm.. ännu bättre inkopplad direkt på synnerven den ska styras av tankens kraft, vilket idag inte är omöjligt för vissa typer av enheter men det behöver poleras ganska rejält, lägg därtill inkoppling till andra nerver så har vi en slags haptic feedback. Den ultimata enheten är skapad!

12. swanden

swanden Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vill främst kunna styra mobilen med ögonen. Typ att man kollar på något och så blir det som ett tryck på skärmen. Sjukt praktiskt vid enhandsanvändning.

Har du också tagit något?

13. JoBu

JoBu Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Varför snackar alla om att det ska vara en "3D skärm" som gör motstånd och grejjer. Jag kan inte riktigt se vad det skulle vara bra till. Vill man tvunget ha den användarupplevelsen så är det ju bara att gå tillbaka till en telefon med riktiga knappar eller till en mer påtagligt mekanisk och helt analog telefon från början av förra sekelskiftet. Har svårt att tro att utvecklingen skulle börja gå åt det hållet.

14. bananapa

bananapa Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Något sådant här kanske: http://www.youtube.com/watch?v=W3dz2xpCJVU

Nu är det sjukt dålig kvalité på filmen, men det är iaf ett bord där displayen består av extremt många små "nålar" eller "piggar" som fysiskt lyfter upp kartan. :)

Edit: Såg i en kommentar till filmen att det är någon form av gummiskärm som dessa piggar lyfter upp

Last edited: Jun 1, 2011
  15. edge

edge Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Last edited: Jun 2, 2011