För vem passar guiden?
Du har blivit utsatt för ett bedrägeri och har bedragarens riktiga namn. Polisanmälan tar för lång tid eller förundersökningen har blivit nedlagd.
Steg-för-steg
1. Vill du ha det du köpte (vanlig handräckning) eller pengarna tillbaka (betalningsföreläggande)? Jag rekommenderar pengarna tillbaka eftersom bedragarna oftast inte har det de påstås sälja.
2. Ta reda på bedragarens personnummer genom att gå in här: Sök personer och företag
Observera att man måste ha ett konto för att se de 4 sista siffrorna i personnumret.
3. Gå in på Kronofogdens hemsida och tryck på Mina sidor uppe i högre hörnet för att logga in med BankID: Start | Kronofogden
4. Välj Jag vill få betalt och följ instruktionerna för att ansöka om ett betalningsföreläggande. Glöm inte att fylla i att du vill ha ränta, ansökningsavgiften på 300 kr samt 380 kr för eget arbete. Du behöver inte bifoga några bevis på bedrägeriet.
5. Bedragaren kommer få ett brev hem på kravet och har då två val. Antingen att höra av sig till dig och skicka över totalbeloppet inklusive alla kostnader eller att bestrida kravet. Om bedragaren väljer att bestrida kravet är det upp till dig om du vill att Kronofogden går vidare med ärendet till tingsrätten. Observera att du står för alla kostnader om du förlorar i tingsrätten, annars är det bedragaren som står för alla kostnader.
6. Så fort du har fått tillbaka pengarna eller delar av totalbeloppet så hör du av dig till Kronofogden för att dra tillbaka kravet. Kronofogden skickar dig en faktura på 300 kr någon vecka senare.
7. Lycka till!
Last edited: May 21, 2019