Hackig text

Discussion in 'Galaxy S - Allmänt' started by elpapo, Mar 26, 2011.

1. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tänkte köpa en Galaxy S idag, men efter att pillat på luren så blev jag besviken att texten var så hackig/suddig. Taskig jämförelse då jag till vardags kör med en retina skärm på iPod 4:an, men trodde det skulle vara som på x10 an iallafall. Annars var luren imponerande och hade varit ett givet köp! Nu vet jag inte längre, finns inget "trix" att göra? Läst att det är skärmtekniken, men ni är ju så påhittiga!? :)

2. droidbobby

droidbobby Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

texten hackig och suddig? det tycker jag verkligen inte.

3. elpapo

MINA ENHETER

Jag överdrev nog en smula, men besvikelsen blev stor när jag väl fick prova den ordentligt idag. Luren i sig är imponerande! Bra skärm (bortsett från skärpan!), bra touch, schysst att hålla i, lågt SAR och att man kan "väcka" den med mitten knappen! Gick inte på någon HTC jag provade...

Men jämför med en vanlig tft skärm, eller Super LCD eller Retina... som natt och dag med skärpan.

Jag testade att skriva sms, dialern, ikontexten och vid uppboot. Ser ut som hack hack hack runt varje bokstav.

4. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det där har jag aldrig upplevt, du ska inte prova en annan SGS?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

5. elpapo

MINA ENHETER

Jo, det borde jag för jag är riktigt sugen på SGS. Finns det varianter eller är det SAMOLED som samtliga SGS?

6. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Ingen SGS kommer se bättre ut innan SGS2 släpps som inte har pentile-skärm.

7. elpapo

MINA ENHETER

Mmm, det jag var rädd för när man läste Swedroids recension...

Om jag hittar till rätt pris så bortser jag från detta då SGS var bättre än förväntat på många punkter. :money:

8. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag läser e-böcker med grön text på svart bakgrund. Det är helt prickfritt eftersom skärmen har dubbelt så många gröna punkter som röda och blå.

9. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Precis som mickeko nämner så ser grön text mot svart bakgrund trevligare ut, även vit text mot svart bakgrund. Vanlig svart text mot vit bakgrund ser sämst ut eller vad man ska säga.

Det finns dock kernels som har color/sharpness fix som faktiskt gör en enorm skillnad, jag skulle rekommendera det till dig om du orkar sätta dig in i hur du flashar in en annan kernel.

Står inte ut med original inställningarna på skärmen då jag vant mig vid sharpness fix, ser ut som skit utan.

elpapo likes this.
  10. elpapo

MINA ENHETER

Ok, bra tips för nya google försök. Hittade detta! http://project-voodoo.org/color

Viss skillnad!

Vad är det man säger? Jag är snygg i photoshop och smart med google!?

11. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är lite förundrad när man säger att skärpan med vit text mot svart bakgrund är dålig?? Jag har +1,2 i synundersökning (stridspilot kräver +1,0) och jag upplever skärpan som alldeles utmärkt. Däremot tycker jag den är betydligt sämre på min HTC Desire Z.

12. dagbro

dagbro Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker skärmen får oförtjänt dålig kritik. Jag har iofs aldrig haft stock rom på min, så kanske den där sharpness fixen varit i alla custom roms jag kört.

Jag tycker iallafall att skärmen är fullkomligt underbar, och har aldrig sett någon skärm(mobil, dator, tv osv) som kan mäta sig med den. svärta, färger, betraktningsvinklar är verkligen oslagbara. Jag tycker heller inte att färgerna är så onaturliga som vissa säger.. Det är så det SKA se ut, men man har väl vant sig vid LCD-skärmar som bokstavligen bleknar(hehe) i jämförelse.

Det enda jag stör mig på är att videospelaren visar fel omfång. Om jag spelar en videofil med fullt omfång(0-255) så antar videospelaren ändå att den är 16-235 och ställer nivåerna därefter.
    Kort sagt, allt som i videon är mörkare än rgb 16,16,16 blir HELT kolsvart, och ljusare än 235 blir vitt. Det ser inte alls bra ut, och känns som ett totalt slöseri på en så bra skärm. Jag har sett det otaliga gånger, när man t.ex installerar en ny videospelare i windows är det nästan alltid samma fel eller det omvända, att allt svart visas som grått.

(ja, jag vet att det inte har någonting alls med skärmen att göra, ville bara ventilera lite :> )

13. elpapo

MINA ENHETER

Skärmen är bra, men pillade på 3st på MM idag och skärpan är katastrof om man kollar på svart text mot vit bakgrund vilket jag gör 90% eller så. Jag har inte sett sharpness fogen live, men antar att det finns en av en anledning.

14. kurtnilsen

kurtnilsen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

jag var også besviken over skjermen då jag først fikk min telefon. i can compare it to my samsung plasma screen, same thing. it was adjusted for showrooms, not general use! the tv has a mode called dnie which puts on TOO MUCH SHARPNESS. (Edge enhanchement + Sharpness adjustment). People often think that when they take the sharpness slider up, they will get a better sharper picture. this is wrong. It just adds "fake" sharpness, and low quality material looks "sharper" but uglier. on the other hand when u add it to material that is already very sharp you will get artifacts especially on the edge of objects. On the SGS you can clearly see this around the text! So i dont blame the topic starter for thinking the screen looks ugly. The good news is that if you use SPEEDMODS kernel you will get a sharpness level that is very good! It looks the same as the sharpness on the nexus s (The samoled version). I have no idea why samsung decided to still stick with the ugly mode on the sgs, but adjust the sharpness to nice levels on the nexus s.

There are a lot of kernels that have some sort of "sharpness fix", but ONLY SPEEDMOD gives you the Nexus S look.

So the lessen to be learnt here. More sharpness filter, more artifacts, less sharpness filter, better picture!

15. kurtnilsen

kurtnilsen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

hw acceleration på iphone. gpu

16. dagbro

dagbro Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

okej, har jämfört nu mot en dhd på samma webbsida(svart text på vitt) på samma zoomnivå i samma webbläsare, och det är verkligen minst lika skarpt. Det är inte så att bilden bara är uppskärpt utan detaljerna finns där också. måste vara någon subpixelrendering som t.ex cleartype fast optimerad för PenTile. blå eller röd text ser dock lite taggig ut.

förresten är det konstigt att inte android har subpixelrendering på lcd-skärmar.. det ger ju tredubbla upplösningen även där.

17. hankTard

hankTard Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Man får faktiskt göra en avvägning här. SGS är inte lika skarp som iphone 4 eller kanske ens X10, men på dessa punktar är SGS ljusår före: Kontrast, färgåtergivning, svärta och betraktningsvinkel.

Välj det som passar dig bäst.

18. elpapo

MINA ENHETER

SaNt!

19. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Det räcker att du flashar in speedmod kernel, den innehåller sharpness/color, voodoo sound osv. Sen kan du justera färgprofiler osv precis som du vill med voodoo appen på market.

Det gör en enorm skillnad, med color/sharpness fix så är det minst lika bra som en LCD i min mening. Satt och jämförde med polarens DHD och han såg absolut ingen skillnad på skärpan heller.

Orginal är kontrasten/färgerna alldeles för överdrivna. Kan tycka att det blir lite halvjobbigt att läsa text med orginal inställningarna då jag är så van korrekt kalibrering av skärmen.

Speedmod kernel:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=822756

20. Nizzadaz

Nizzadaz Youth Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Det låter som om det är ett fel med din SGS.