Fråga: Internationell garanti?

Discussion in 'Google Nexus' started by Xerxes, Oct 4, 2012.

1. Xerxes

Xerxes Youth Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S22 Ultra
    Har en Nexus 7 där skärmen lyfter ganska mycket. Knackar över hela vänstra sidan när man rör fingret. Går det att få den utbytt via Asus i Sverige trots att den är köpt från england på ebay?

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

MINA ENHETER

Nej inte än, när varan säljs i Sverige kan du reklamera den. Jag har samma problem med min, köpt i tyskland på media markt och varken asus nordic eller media markt kunde ta emot den innan enheten börja säljas i Sverige.

Så man har "världsgaranti" men du kan bara reklamera om varan säljs i landet du försöker göra det på.

3. cogli0ne

cogli0ne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Folk verkar ha hört/läst olika saker.

Jag ringde Asus kundtjänst häromdagen och frågadw.
    Killen som svarade sa att garantiärenden går via återförsäljaren, så om den är importerad/köpt utomlands så får jag skicka iväg den till återförsäljaren i det landet då det är där jag har garantin.

Inte så kul att höra, jag hoppas ju att han var dåligt påläst och har fel, men jag kommer nog avvakta och skaffa en svensk.

4. Leo83

Leo83 Android Medlem

MINA ENHETER

Folk har väl pratat med både asus o återförsäljare men fått fel information.

Media markt har iaf lovat mig att ta hand om min enhet när den började säljas här och asus sa inte emot... Fick faktiskt media markt personalen att direkt prata med asus personen jag hade på telefon.

5. fetaost

fetaost Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag ringde innan jag skaffade min samt skapade en tråd. Första samtalet sa han att med största sannolikhet kommer det att lämna in den till Asus Sverige. I tråden sa folk att det var bekräftat. Andra samtalet(eftersom jag inte ville ha ett tror) så bekräftade han att så var fallet, men var väldigt noga med att säga att dom endast kan laga plattan efter lanseringen.

Skulle det visa sig att dom inte tar emot plattan om den går sönder kommer jag aldrig handla en Asus produkt igen. Skulle köpt en annan produkt vid tillfället om han inte bekräftat att garantin gällde.

6. p-h

p-h Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

På Asus svenska och danska hemsida så möts man för tillfället av en stor reklambild för Nexus 7 mitt på sidan. I nedre vänstra hörnet på bilden står det "Garantin gäller endast på enheter som är levererade av ASUS Nordic". Av just den anledningen tackade jag precis nej till en 16Gb Nexus 7 för 179GBP inklusive frakt från UK :(

7. fetaost

fetaost Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det säger inte så mycket egentligen. Det kan vara att just garantin(olika villkor) Asus nordic ger endast gäller för deras produkter. Asus USA kanske har en annan policy och så vidare.

8. p-h

p-h Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Mycket möjligt, det ger väl sig när någon skickar in sin Nexus 7 med löst glas :)

9. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    maxperes likes this.
  10. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

I Sverige lämnar man två års garanti om jag inte missminner mig. Vi som köpt i utlandet har möjligen bara ett år. Likväl så borde fortfarande Asus Sveriges åtaganden inte sluta gälla bara för det. Vi med ett års garanti bör fortfarande få lämna in enheten i det land vi befinner oss i.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2