Något man inte tänker på speciellt ofta är hur tillgängliga operatörerna egentligen är. Man förutsätter att man kan komma i kontakt med sin operatör när man behöver - så är det dock inte alltid. Här har jag därför sammanställt hur många timmar operatörerna finns tillgängliga varje vecka. Längre öppettider minskar även risken för kö, eftersom det finns mer tid för kunderna att ringa.
När man kollar igenom öppettiderna för vilka tider operatörerna har öppet, framförallt på helger har en operatör bara öppet 6h - samtidigt som en annan har öppet 9h på helgen. Att stänga 15 på en helg är lite tidigt, samtidigt som det kan vara lite tidigt att stänga 20 på en vardag också.
TELEFONKUNDTJÄNSTER
TELE2
Mån - fre: 7-20 (13h)
Lör - sön: 9-15 (6h)
TOTALT: 77h/vecka
TELENOR
Mån - fre: 8-21 (13h)
Lör - sön: 9-17 (8h)
TOTALT: 81h/vecka
TELIA
Mån - fre: 8-21 (13h)
Lör - sön: 9-17 (8h)
TOTALT: 81h/vecka
TRE
Mån - fre: 08-20 (12h)
Lör - sön: 10-19 (9h)
TOTALT: 78h/vecka
BÄST: Telia & Telenor
SÄMST: Tele2
Operatören som nu har valt att slopa bindningstiderna och jobbar på att behålla kunderna genom att de är nöjda, är den operatör som är minst tillgänglig på telefon och även den som stänger redan 15 på en helg. Tele2 är även den operatör med minst nöjda kunder enligt SKI. Telia och Telenor är de två operatörer som har öppet längst under veckorna, där Telia även har Sveriges nöjdaste kunder. Vad kan skillnaden bero på? Telia har kundtjänsten inhouse, Telenor har den hos ett externt bolag.
Om 3 valde att ha öppet en timme längre varje dag, dvs till 21, hade de haft öppet hela 3h längre än Telia och Telenor, varje vecka - och hela 6h längre än Tele2. Om Tele2 valde att ha öppet till 16 på helger, hade de haft öppet 1h längre än 3. Egentligen borde man satsa på att ha öppet lika länge på helger, eller åtminstone till 17. 
SOCIALA MEDIER
Vi kunder blir mer och mer krävande och vill att operatörerna ska finnas överallt där vi finns. Därför har ju även operatörerna kundtjänst via de sociala medierna. Här är deras öppettider för dessa. Om en operatör har öppet 10-20 på Facebook och Twitter räknar jag detta som 20h totalt.
TELE2
Facebook: 08-20 (vardagar)
Facebook: 09-15 (helger)
TOTALT: 72h/vecka
TELENOR
Twitter: 09-17 (vardagar)
Facebook: 09-17 (vardagar)
TOTALT: 80h/vecka
TELIA
Twitter: 08-21 (vardagar)
Twitter: 09-17 (helger)
Facebook: 08-21 (vardagar)
Facebook: 09-17 (helger)
TOTALT: 162h/vecka
TRE
Twitter: 09-16 (alla dagar)
Facebook: 09-16 (alla dagar)
TOTALT: 98h/vecka
BÄST: Telia
SÄMST: Tele2
Återigen, operatören som ska hålla kvar kunderna genom att ha nöjda sådana är den operatör som är minst tillgänglig på sociala medier. Största förlusten gör man på att man inte har ett Twitter-konto. Kollar man endast på Facebook-tiderna står man sig bra mot de andra operatörerna, framförallt Telenor.
SAMMANSLAGET
Tele2: 149h/vecka
Telenor: 161h/vecka
Telia: 243h/vecka
Tre: 176h/vecka
Om man hellre ser till den faktiska tiden kundtjänsterna är tillgängliga, ser det ut som följer (tack Tokas)
Tele2: 77h/vecka via telefon, 72 h/vecka via sociala medier
Telenor: 81h/vecka via telefon, 40h/vecka via sociala medier
Telia: 81h/vecka via telefon, 81 h/vecka via sociala medier
Tre: 78h/vecka via telefon, 49 h/vecka via sociala medier
Om man kollar på den totala tiden som operatörernas kundtjänster är tillgängliga på telefon och sociala medier (Facebook + Twitter) så har Telia ett stort försprång gentemot tvåan, som då är Tre. Mellan Telia och Tele2 skiljer det sammanlagt 94h/vecka. Men som sagt, det beror framförallt på att Tele2 inte har något Twitterkonto för support. Däremot så har Tele2 en chatt, som har samma öppettider som telefonkundtjänsten - även om man räknar med den, kommer man inte i närheten av Telias resultat (värt att tillägga är att Telia även dem har en chatt med samma öppettider som deras telefonkundtjänst).
De två operatörer som fick bäst resultat sammanslaget är alltså de två som har kundtjänsten inhouse. Om det har något med saken att göra eller ej, vet jag inte.
Last edited: Mar 22, 2015