Långsam wifi

Discussion in 'Allmänt' started by kgb_swe, Aug 8, 2009.

1. kgb_swe

kgb_swe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

har 100mbit lina hemma som nätverk, till det en n kopplad router. Switchar automatiskt ner till g hastighet om en g kopplad enhet är inkopplad på routern.

När jag jämför wifihastighet mellan iphonen och Hero på bredbandskollen med båda liggande bredvid varandra så uppvisar Heron endast hälften så hög mottagningshastighet. Har testat flera gånger olika dagar.

På iphone får jag 13.8mbit nedhastighet och på heron får jag endast 4.2mb.

Någon som vet varför Heron har så pass låg överföringshastighet?
    Är det samma på Magic?

2. skipunk

skipunk Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Bumpar denna tråd eftersom jag undrar samma sak. Har en Magic (32a) och använder appen Xtremelabs Speedtest och enligt den kommer jag bara upp i runt 3-4 mbit ner och 0,5-1mbit upp...

Jag sitter också på en 100mbit-lina ska väll tilläggas.
    Enligt speccen ska Magicen ha IEEE 802.11 b/g vilket jag hade för mig ska klara 54mbit, eller har jag fel där kanske?

3. norrgrd

norrgrd Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Antagligen för att om du inte kör native G i routern utan en kompabilitetsvariant då du använder N-draft så kan det sega ner hastigheten. Testa igen efter du ställt om routern till enbart G. Jag har mycket högre hastigheter med både med min Magic och Hero med en G-router.

Att Iphone uppvisar bättre resultat vet jag ej varför.

@skipunk, testa samma felsökning som jag rekommenderade kgb_swe.

4. skipunk

skipunk Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för tipset! Ändrade till enbart G i routern, gjorde lite skillnad, kom upp i runt 6-7mbit ner nu och knapp 1mbit upp. Bättre än innan men fortfarande inte den hastighet som borde förväntas. Får kanske googla och fila lite mer på routerinställningarna imorgon...

5. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Om du bor i lägenhet och har grannar som har trådlösa nätverk på samma frekvens/kanal som du själv så kan det störa så du tappar hastighet. När jag bodde i lägenhet märktes det med min gamla E51a men inte i datorn, så selektiviteten på mottagaren kan spela roll. Kryptering verkar även det påverka.

Dock har jag samma fenomen som tidigare personer med min 32b men har märkt att bredbandskollen och ett program jag hade installerat (iNetworktest eller någon hette det) diffade stort så det verkar även ha med hur man mäter att göra.

Jag provade att ändra i routern men det blev ingen skillnad.