Jag har precis gett mig på att försöka att installera gentoo (mest för att lära mig). Det gick inte så bra (vilket jag tycker är bra, för då får jag en anledning att lära mig mer om detta..
)
1. Installation via liveDVD, gick väldigt smidigt. Allt fungerade i "installationen", däremot fungerade ej keyboard/mus när jag bootade upp systemet via grub. Antog att det var nåt med kernel som strulade. Därav min nästa approach; att prova installera via "minimal cd" och följa guiden på gentoo.org
2. Installationen gick relativt smärtfritt.. däremot missade jag vilka moduler som behövde laddas för att t.ex. få igång wireless network. Dessutom saknas b.la. iwconfig och wpa_supplicant (som jag använde för att få igång nätverket under installationen). Min tanke är att boota upp med minimal cd och chroota in i systemet och emergea wireless-tools (som skall innehålla iwconfig) och wpa_supplicant för att få in dessa..
Däremot när det gäller modulerna för att få igång nätverket så är jag osäker. Jag installerade ubuntu igår vid sidan om gentoo för att kolla vilka moduler den laddar. Dessa moduler kan jag ej ladda med hjälp av "modprobe" (den hittar ej de modulerna). Modulen som behövs enligt lspci -k för nätverket är "ath5k". Sedan tror jag även att "ath" och "cfg80211" behövs. Den enda modulen jag hittar som jag kan ladda är cfg80211. Några tankar på hur man skall bete sig för att få hem "ath5k"?
Medveten om att informationen om mitt system är... bristfällig, men det beror mycket på att det är en bärbar dator som "skänkts" till mig, varpå jag inte har nån koll på systemet i sig. Behöver ni mer information så kompletterar jag gärna.
Kan passa på att säga att kernel kompilerades med hjälp av "genkernel all". Därav tyckte / trodde jag att den skulle ladda allt som var laddat i minimal cd (där wireless fungerade..)
Tack på förhand, Andreas
EDIT: Löste det genom att kompilera om kerneln manuellt, då stöd för Atheros trådlösa nätverkskort ej stöddes genom "genkernel all". Sedan var det bara att chroota in och emergea paket som behövdes "live".
Last edited: Nov 15, 2012