Har nyss beställt en Tab 10.1, men jag har inte fått den än, så jag kan inte svara på alla frågor, men jag kan försöka då jag i alla fall har en androidlur sen tidigare...
Du kan byta tema på android, finns många som är gratis, men dem snyggaste brukar kosta pengar. Sök på Launcher i Market.
Jag vet inte om man kan ta bort "sätt i simkort" texten, om du inte hittar någon inställning för det, så är det nog stor chans att du behöver roota för att kunna göra det, eller så går det inte överhuvudtaget. Jag kan kolla efter någon lösning på det när jag får min platta nästa vecka.
Risken för att skada plattan när du rootar är rätt liten. Om man håller på och flashar nya ROMs och inte har riktig kolla på vad man gör så kan plattan bli brickad, men bara man tänker på vad man gör så ska det nog gå bra.

Den största nackdelen med att roota är väl att du förlorar garantin.
Ladda ned appar som inte kommer från Market kan du göra utan att du behöver roota. Det innebär att du kan ladda ned, och installera betal-appar gratis, om du t.ex. laddar ned dem från Pirate Bay. Dock kan du aldrig (tror jag inte...) ladda ned betal-appar gratis från Market, oavsett om du har rootat eller inte.
Click to expand...