Det finns många problem med LiveView och Samsung Galaxy S. Här är de flesta:
* Blåtandsförbindelsen droppas allt som oftast.
* Värre är: det är ofta pb att upprätta den efter att den droppats. Man får ofta vara envis. Nog det näst allvarligaste felet.
* Galaxyn kan närmast frysas i vissa fall efter att man kopplat upp den till LiveView. Den blir så seg så man inte ens kan avsluta Live-View-appen på mobilen. Mobilen måste tvingas till omstart. Kanske allvarligaste felet.
* LiveView-enheten kan tillfälligt" dö och man kan inte nollställa den igen på något generellt sätt. Olika tidskrävande tekniker krävs för att ge den liv igen. Hålla inne knappar länge är inte en säker lösning.
* Batteritiden som ska räcka i fyra dagar, räcker i praktiken inte ens ett dygn.
* Kopplar man till remmen till LiveView-enheten så är remmen i vägen så att man inte kan ladda med den medföljande laddaren som är för tjock. Det går, med skohorn, med Galaxyns laddare däremot.
* Inga vettiga RSS-flöden, t ex från Sydsvenskan eller Helsingborgs Dagblad kan läggas in. Den inbyggda för BBC funkar dock. Och t o m bra.
* Kalendern funkar inte med SGS.
* Det funkar inte att styra musikspelaren på Galaxyn från LiveView.
* "Find phone" ger ganska mesiga SMS-ljud från sig på telefonen, som nog kan vara svår att spåra i många fall.
* Uppdateringsfrekvensen på 15 minuter (Facebook, Twitter och RSS) känns ibland ganska sällan. SMS och samtal pushas dock ut direkt till LiveView-enheten.
* Däremot funkar Facebook, Twitter, SMS, ingående samtal och förlorade samtal generellt bra.
Det är lite knäppt, men ändå gillar jag LiveView. Den är lite av en revolution, att få infon så enkelt på klockan. Jag hade glömt mobilen i ett annat rum. Det ringde och jag kunde direkt på "klockan" se vem det var som ringde. Sådana saker. Skärmen är ok och texter läses tydligt och man scrollar fint.
LiveView är dock så behäftad med fel, särskilt frysningarna av telefonen och att man måste envist försöka koppla upp sig i massor av fall, att det är frågan om den är användbar. Den känns lite som en PoC (proof of concept).
Last edited: Nov 22, 2010