Minneshantering

Discussion in 'ZTE' started by Thjo, May 17, 2011.

1. Thjo

Thjo Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tja !
    Jag är helt grön på Androidburkar....vill börja med att säga det.

Hur hanterar den "appar" dvs när rensar den internminnet ?
    Räcker det med att "backa" ur en app ?

Är internminnet och lagringsminnet det samma, dvs lika stort ?

Vad visar aktivitetshanteraren egentligen ?

Anledningen till min fråga är att minnet är fullt och processen google.process.gapps avslutades oväntat.

Efter det kommer "hantera program" upp, dvs jag uppfattar att den vill att jag rensar grejor.

Tar gärna emot tips om hur jag "tunar" maskinen dvs rensar bort onödiga grejor..

Hls
    Thomas

2. mok

mok Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Lägg in 2.2 så du kan lägga många av apparna på minneskortet istället.

3. botze

botze Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Kort svar:

RAM-minnet (där appar körs ifrån, vet inte vad det kallas) hanteras helt automatiskt av Android, du ska inte behöva tänka på appar i bemärkelsen "öppna" eller "stängda" som man gör i windows, Android frigör minne när den tycker att den behöver det. Dock funkar inte detta enligt vissa så bra så därför använder dem en s.k. task-killer som aktivt dödar appar.

Sen finns en annan del av minnet där appar installeras, denna del är väldigt begränsad i Light (160 Mb?) så du gör klokt i att följa guiderna här på forumet (installera 2.2 + ev. installera Light Roast) för att kunna lägga appar på minneskortet.

En följdfråga till din fråga som jag själv inte vet svaret på:

Enligt specen (t.ex. prisjakt) så har Lighten 512 Mb DDR2 -minne, samt 512 Mb Flashminne/SSD. Vilka minnesareor är detta??

4. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Den har 512Mb RAM varav strax över 400Mb (typ 424 eller ngt sådant, minns inte exakt) är tillgängligt och 512Mb NAND.

Hade det varit en PC så hade man sagt att den hade haft en halv gig RAM och en halv gigs hårddisk. Nu råkar "hårddisken" vara ett flash minne och så råkar den vara korkat partitionerad så din "D:"-disk är bara på 162Mb och "C:" har du inte rätt att skriva på...

Vad det handlar om är att den 512Mb stora NAND kretsen är indelad i dels ett utrymme i början där diverse "BIOS"-filer ligger. Det är .mbn filerna när du uppgraderar som ligger där, dvs firmware till GSM-delen, koden som initierar enheten och laddar linuxkärnan osv...

Sen ligger finns en boot och en recovery partition på 5Mb-vardera där linuxkärna + startskript ligger. ZTE har dessutom den goda smaken att slösa strax över 20Mb för att man skall kunna ta kort med kameran om man plockat ur SD-kortet genom att ha en alldeles egen partition för detta.

Cache partition ligger på 37.5Mb och används i princip bara av Market men mest av allt tar system partitionen som är en skrivskyddad partition för enbart systemet. Skall man vara petnoga så är den inte skrivskyddad i ZTE's ROM:ar pga, vad jag skulle kalla, lite dålig design (men man kan ändå inte skriva till den pga behörighetsregler) men i mina ROM:ar är den skrivskyddad. Systempartitionen har dessutom ca: 67Mb ledigt i grundutförandet vilket är rent slöseri.

En liten tröst är att en HTC Desire (state-of-the-art som den var när dem kom) har ca: 147Mb kvar för data av sina 512Mb eftersom HTC's Sense ROM:ar är rejält tilltagna i storlek.

Newages, svenix, botze and 1 other person like this.
  5. botze

MINA ENHETER

Stort tack för detta förtydligande!!

6. Thjo

Thjo Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för alla svar, det var pedagogiskt och t.o.m jag fattade
    det mesta TACK !!.

Har några fler frågor..

1. kan jag tuna/trimma bort något som inte används ?
    2. Fanns det något program som gör att jag kan flytta appar till minneskortet med nuvarande 2.1 ??

Har köpt bl. a navionics, det tar säker stor plats och skulle må bra av 2.2 men
    jag är fn inte sugen på en uppdatering, den funkar så bra i övrigt.

Hls
    Thomas

7. botze

MINA ENHETER

Uppdatera för katten, den funkar ännu bättre då ;)

Om du rootar Lighten (väldigt enkelt att göra) så kan du köra appar som kan lägga appar på minneskortet, t.ex. Apps2SD och Link2SD. Jag har kört det sistnämnda och det funkade bra.