Nationalsången?

Discussion in 'Off Topic' started by Dockland, May 27, 2011.

1. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Sverige har demokratur inte demokrati och detta hör mer hemma i politiktråden

2. OfUppsala

OfUppsala Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo men det används mer som ett begrepp av personer som är missnöjda, även om det borde bli ett allmänt accepterat begrepp.

På måndag blir det nationalsången! Jag vill att tv4 ska börja sända den på natten igen, det var trevligt.

3. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

The Economist håller inte med er. Sverige kommer på fjärde plats i världen i demokratiindex.

4. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    "Sverige har demokratur inte demokrati och detta hör mer hemma i politiktråden"

Ahahh vad du whinar om demokrati. Faktum är att din blotta existens med dina åsikter inte hade fått existera i något annat än en demokrati, så vida inte just dina åsiktsvänner satt på makten. Sug på den du! :)

5. Zargoth

MINA ENHETER

Yttrandefrihet existerar inte i sverige tack vare statens lagar och medias häxjakt på oliktänkande med radikala åsikter, sen så är mitt parti för mer eller mindre den absoluta yttrandefriheten, och detta hör fortfarande hemma i politiktråden. Så du kan suga på den istället :P

6. robnil

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    hmm svarade jag inte på denna? blev den censurerad? Ämnet till ära! :D

7. Skumrask

Skumrask Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Å andra sidan...

...så säger alla radikaler (och rättshaverister därtill) samma sak, oavsett politisk ståndpunkt

...så är yttrandefriheten inskriven i grundlagen. Jag gissar att du syftar på HMF? HMF stjälper inte yttrandefriheten även om jag kan hålla med om att den tangerar åsiktscensur en smula för mycket (Stuart Mill sa nåt fint om det där tror jag, men jag orkar inte leta rätt på det).

...så beror det på att tillräckligt många människor inte anammat ditt partis åsikter (nu vet jag inte vilket ditt parti är, jag gissar SD men det är irrelevant i sak).

...så är exempelvis SD:s inträde i riksdagen ett diskursbrott som tvingar de andra partierna att förhålla sig till deras ståndpunkter och om en majoritet av befolkningen sluter sig till SD:s linje kommer den att bli den dominerande diskursen.

...så kommer de som har en åsikt som bryter mot den hegemoniska i framtiden hävda att de utsätts för häxjakt tills pendeln svänger åt ett annat håll.

Hur demokratisk representativ demokrati är kan (och bör) debatteras.

Svårt off topic nu!

On topic:
    Jag tycker fortfarande att Internationalen passar lika bra/illa vid en skolavslutning som Du gamla du fria logiskt sett.
    Jag VET att barnen bryr sig väldigt lite om vad som sjungs, de vill bara ha sommarlov.
    Jag tror inte att lika många tar illa upp därför att nationalsången sjungs som skiter i vilket, det är en villfarelse. Däremot tror jag inte att den betyder speciellt mycket för de flesta, etnisk svensk som inflyttad.

Jag är också övertygad om att de flesta tycker att vilka sånger som sjungs på en skolavslutning är en ickefråga. Den ska givetvis inte förbjudas, men inte heller få någon sorts symbolvärde som den inte förtjänar.

Detsamma gäller avslutning i kyrkan och flaggviftande.

8. Zargoth

MINA ENHETER

Jag tar och flyttar offtopic samtalet till politiktråden och tar och svarar på OT delen av skumrasks inlägg där

9. robnil

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    som sagt, jag flyttar gärna hela rasket till asiktssenaten.se så blir det on-topic.

10. swanden

swanden Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nationalsången har jag aldrig sjungit på någon skolavslutning. Vi har sjungit "den blommstertid". Det jag inte gillar med skolavslutningen jag har är att vi är i en kyrka. För mig som inte är religös (stavning?) så känns det konstigt att lyssna på en monoton präst i en kvart. Det är inte bara jag som inte gillar att vi är i kyrkan för de flesta i min klass är inte heller religösa och ungefär 25% av de som går på min skola är innvandrare från mellanöstern. Detta året har jag och några kommpisar startat en protest mot att ha avslutningen i kyrkan och den går väll ok....