NEE & XEE

Discussion in 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' started by sEbbo, Apr 3, 2011.

1. sEbbo

sEbbo Kid Droid Medlem

Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 7
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Platta:
    Apple iPad Pro 13"
    Har Googlat runt lite utan att finna något riktigt svar.

Vad är skillnaden mellan en NEE och XEE version av mobilen och kan detta ändras? Någon här på forumet påstod att hans mobil hade bytt från NEE till XEE efter en uppdatering via Kies.

2. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Det är olika produktkoder från Samsung. Mobilerna är anpassade till regionen/operatören där de ska säljas med bland annat inmatningsspråk och APN-inställningar. Kanske kan vara ytterligare saker som skiljer också beroende på om mjukvaran ska vara operatörsanpassad etc.

XEE och NEE är nordiska produktkoder båda två. Vad som skiljer dem kan jag inte svara på exakt. Båda har sålts i Sverige.

Vissa FW:s skriver över den gamla produktkoden i nallen. Annars går det att byta manuellt genom att ändra lite i systemfilerna

3. emilh

emilh Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Läste detta nyss i Darky´tråden, jag provade det på min med darkys 2.2.1 rom i, och det fungerade även för mig att komma in i meny där man kunde välja produktkod. Jag provade inte själv att byta då jag har den produktkod jag vill ha men ser onekligen väldigt lovande ut! Du kanske ska prova det?

Saxat från Zethors inlägg i darky-tråden:
    "Verkar som att man får KOR om man kör JVK väldigt begränsade på CSC fronten, jag bytte från KOR till XEU för att lägga in SteelBlue's JVKtema. Grymt enkel process. Synd bara att att telefonen blev Wiped då jag hade valt wipe i darkyappen... man knappade bara in *#272* ditt IMEI nummer # sen fick man välja prod.kod i en lista och telen startade om! Klart!!!
    Undra om det funkar för att byta CSC i 2.2.1 oxå? Nån som vågar testa?? "

verkar enklare än o hålla på med systemfiler;)
    /E

edit: i övrigt är det ingen skillnad i sig mellan NEE och XEE, båda är nordiska/svenska produktkoder. Dock så släpper de på ny firmware till en produktkod i taget med runt en veckas mellanrum för att minska belastningar på sina servrar.

4. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Någon skillnad är det säkerligen. Annars gör man inte två olika produktkoder.

5. emilh

emilh Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Den ena, NEE, var kombinerat svensk och finsk tror jag, har för mig jag läst det någonstans förut. Men okej, MIG veterligen finns ingen skillnad.

6. frisedel

frisedel Kid Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Apex Pro
    Logiken att minska pressen på serverparken är ju klockren. Att de sedan kan utvärdera resultatet av ett uppgr.släpp innan alla telefoner dör är ju även det troligt. Behöver ju inte vara svårare än så. Annars kan man ju fråga Samsung.. Men det kanske inte är en fråga för suporten då de inte verkar ha all info.. ;-)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk