Ny laggfix!

Discussion in 'Galaxy S' started by CaptainC, Sep 19, 2010.

1. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

2. Laplace

Laplace Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

vad är skillnaden mellan denna och t ex ryanZA (om den nu hette så)? skillnad i prestation?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

3. mengan

mengan Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är en moddad kernel istället för att lägga ett nytt filsystem på det gamla.

4. Laffe

Laffe Senior Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    Hur är det om man ska installera denna om man redan har Voodoo?
    Är det bara att köra update.zip direkt, eller måste man köra något innan för att ta bort den gamla?

5. CaptainC

MINA ENHETER

man ska ta bort den gamla fixen först.

Jag väntar tills ikväll med denna, måste först höra vad experterna (mickeko, dr t, mekwall mfl) har att säga om den här varianten :) .

den ska ge lägre quadrant (runt 1300) men vara snabbare ändå.

6. ondjultomte

ondjultomte Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det inte bara voodoo med nilfs?

7. adelskrev

adelskrev Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej är det nån som vet om det funkar att lägga in på min samsung, den e rootad och kör med one click lag fix.
    Har ingen flashad, kör med orginal, I denna fix används en kernel från JM8, kan det funka ändå tro?
    PDA:I9000XWjM2
    PHONE:I9000XXjM1
    CSC:I9000NEEjM1

8. Laplace

Laplace Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

jaha okej. fungerar den lika bra?

9. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Såvitt jag förstått är det en originalkernel som är modifierad istället för en kompilerad version av den fritt tillgängliga källkoden som voodoo. Det betyder att man är rätt nära Samsungs egen kod, vilket (kanske) betyder bättre stabilitet.

Det är säkert ett utmärkt hack. Jag tror inte jag kommer prova det dock, eftersom froyo är runt hörnet, och jag är ok med min JM8 som den är nu.

10. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nilfs2 känns inte som det mest beprövade filsystemet. Jag fortsätter med voodoo på JM8 och gör som mickeko och ser hur 2.2 utvecklar sig.

11. mekwall

mekwall Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör för närvarande med JM8 och Voodoo Beta 4, gillar verkligen supercurios color och brightness fixar som följer med. Kan hända att jag provar denna med NILFS2 för att se om det blir någon skillnad.

Har läst på en hel del om de olika filsystem som finns tillgängliga att använda till SGS moviNAND (interna minnet), och det är egentligen bara ext4, nilfs2 och btrfs som är värda att prova. Btrfs kommer vi dock inte att kunna se förens Samsung släpper källkod för 2.2. Dessutom är den fortfarande under tung utveckling, men när den väl anses stabil tror jag det kan bli en värdig ersättare för ext4 (för SSD:er då).

Vad gäller NILFS2 har jag inte direkt hittat något som antyder att det skulle vara snabbare än ext4. Säkrare är det dock, eftersom det tas kontinuerliga snapshots på datan vilket säkrar den betydligt bättre än t.ex. journaling.

Tycker telefonen är toksnabb med Voodoo Beta 4, så vet inte om den kan bli mycket snabbare (utan JIT). Har enstaka fryslagg vid installation/uppdatering av appar, men det stör mig föga.

Finns en intressant, men gammal, benchmark här: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ext4_btrfs_nilfs2

Edit: Mer intressant info här: http://piotr.gabryjeluk.pl/dev:ssd-fses-benchmark-results

Last edited: Sep 20, 2010
  12. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag körde in nilfs eftersom jag inte kunde hålla mig, den är märkbart snabbare än vanliga voodoo ext4. Sen kan det ju eventuellt bero på att den använder originalkernel snarare än att det är ett annat filsystem. Orkar inte testa ext4varianten för att se om det gör skillnad just nu.

13. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Nvm....

14. mekwall

mekwall Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror mer på att det är kerneln som gör det. Även om du sa att du inte orkar så får du gärna testa med ext4 (samma fix) och se om du märker skillnad. Hade gärna gjort det, men jobbar arslet av mig så har inte riktigt tid att göra det just nu... ;)

Edit: Äsch, kunde inte heller hålla mig (Uppdateringsholist?!). Återkommer med resultat!

Edit 2: Håller just nu på att skapa en benchmark mellan de olika Voodoo-fixarna. Vad jag lyckats med än så länge med NILFS2, visar att det inte är lysande att köra på SGS. Det må vara snabbt, men filsystemets snapshots fyller snabbt upp minnet så telefonen kommer att börja klaga över att det håller på att ta slut. Då körs en s.k. garbage collection (tar bort gamla snapshots för att frigöra minnet) och det gör telefonen i stort sett oanvändbar då detta sker.

Dessutom kan det hända att då minnet fyllts upp att du kan förlora data samt att du kanske inte har möjlighet att spara saker, eller installera appar förens garbage collection har körts. Jag vet inte om man kan stänga av snapshots, men så som det ser ut nu så rekommenderar jag INTE att använda fixen med NILFS2.

Last edited: Sep 20, 2010
  15. CaptainC

MINA ENHETER

Har just gjort en "backdate" till officiell jm2 och ska lägga in nån fix. Ni kom alltså fram till att nilfs2 är snabb men inget att satsa på, och att ext4 är att föredra? eller ska man helt enkelt lägga in original voodoo från supercurio?