Bra initiativ!
Tog också chansen att införskaffa lite Philips Hue i samband med Black Friday/Cyber Monday. Jag hade egentligen bara tänkt börja med ett startpaket för att testa men slutade med att jag gick all in nu när priserna var förmånliga. E27 White and Color, E27 White och E14 White and Color köpte jag från svenska butiker medan Lightstrips och E27 White Ambiance blev från Amazon. Så förutom att prisbevaka via Prisjakt kan jag rekommendera att hålla koll på Amazon, vill du prisbevaka kan du göra det via camelcamelcamel. Tyska Amazon är väl mest förmånligt sett till frakt då det ingår vid köp över 39 euro. Kan tänka mig att det dyker upp en del reor i samband med jul.
Vet inte hur ofta denna sida uppdateras men kan också vara värd att kika in på ibland: http://iconnecthue.com/hue-deals/.
Just E14 lampor hade jag lite beslutsångest över. Om man vill ha färg är det väl endast Hue som gäller men klarar man sig med White eller White Ambiance varianter finns ju Hue, Innr, Osram och Trådfri. I slutändan körde jag på Hue i färg då jag kunde få ett 2-pack för 699 kr i samband med Black Friday. Fortfarande mycket dyrare än alternativen om man klarar sig med vitt, speciellt Ikeas Trådfri E14 som motsvarar White Ambiance för 149 kr/styck. Visst, lite mindre nyanser av vitt (max 4000k vs 6500k på Hue och mindre lumen (400 vs 470) men svårslaget för det priset. Dock är Ikeas klotformade om det har någon betydelse.
Ja, Osram Lightify fungerar med Philips Hue så som jag förstått det. Det brukade inte göra det men de ska ha fått ny programvara för ett ganska bra tag sen. Klart risken finns att man köper några med gammal firmware och då behöver Lightify's gateway för att uppdatera men eftersom det gått så lång tid tror jag den risken är väldigt väldigt liten. Dock fungerar det inte med Homekit. Om man läser recensioner på Amazon så verkar de flesta vara nöjda men de som använder Philips Hue klagar på vissa saker som processen att få dem att ansluta till bryggan. Så mitt tips skulle ändå vara att köra på Ikeas om du inte har något emot klotformen och i annat fall köpa Hue original. Ica har 2-pack för 499 kr https://www.icahemma.se/LEDlampa-Philpis-Hue-W-B-E-EU-p-Philips-p-47633.aspx
Ett tips är att kolla in denna sida gällande kompatibla lampor: http://iconnecthue.com/supported-devices/ Med ett visst förbehåll då jag inte vet hur uppdaterad information faktiskt är.
Vidare så verkar Iconnecthue-appen erbjuda rätt bra funktionalitet om man kör iOS (finns dessvärre inte till Android). Jag kommer eventuellt att köpa appen till min Ipad för att kunna programmera mina Hue dimmers. När det gäller appar har jag endast skrapat på ytan, kör bara vanliga Hue-appen just nu men ska väl gräva djupare i den frågan senare.
Ta allting jag skriver här med en viss nypa salt, jag har som sagt precis börjat sätta mig in i Philips Hue och allt däromkring men ser fram emot att lära mig mer. Planerar att inom en snar framtid komplettera med 4 x Ikea Trådfri GU10 (Vittspektrum) till spotlighten i köket, 149 kr per lampa är halva priset gentemot Philips Hue motsvarighet. Likaså tänkte jag införskaffa Google Home Mini eller Amazon Echo Dot.
Last edited: Nov 29, 2017