poly count

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by echt, Nov 6, 2009.

1. echt

echt Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Någon som vet om Qualcomm® MSM7200A verkligen klarar 4MPoly/sec som de påstår eller om det är en rent teoretisk siffra?

Hur mycket drar JNI callsen ner det egentligen?

Läste något skrämmande som sa att HTC Hero t.ex. bara klarar 100KPoly/sec innan det blir oanvändbart? Det var iof skrivet för ett bra tag sedan och så, vet inte om de verkligen använde buffers eller likande men vore intressant med lite info om någon har på vad man faktiskt kan få ur dem?

Sitter och jobbar med ett spel och har just börjar modellera och så, vore bra att veta, blir lite tungt annars med en model som denna som "hjälte", den har iof mer detaljer än vanliga modeller men iaf, vill ju kunna visa mer än bara en gubbe ^^

Attached Files:

Last edited: Nov 6, 2009
  2. sandos

sandos Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tja, du vill ju visa mer än 1 bild per sekund så du får ju iaf dela 4M med något lämpligt tal, åtminstone 10 va?

3. echt

echt Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Jo men att dela 4miljoner e ok men om det är 100K att dela upp är det ju illa, därav jag e intresserad av vad t.ex Hero presterar

4Mpoly/sec / 25 = 160000 polys per frame (min gubbe e lugn)
    100Kpoly/sec / 25 = 4000 polys per frame (efter min modell klarar den kanske världen och en modell till)

Så stor skillnad

Last edited: Nov 6, 2009
  4. echt

echt Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    *Shameless bump*

Är det ingen som har lite siffror på detta?? vore ju skoj att veta innan man gjort klart alla modeller och kodat iom att det isf kräver att man "downsizear" allt ordentligt iom att 100Kpoly/sec bara e 2,5% av vad den borde klara och sedan på det ska allt annat in oxå, begränsar oerhört mycket :(

EDIT:
    Gärna oxå om någon har 1.6+ siffror på hur mycket vinst det är att skriva det i NDK istället och skippa Java så mycket som möjligt även om jag vill undvika detta

Last edited: Nov 9, 2009
  5. juukas

juukas Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

jag har ingen aning.. är inte alls insatt. men har du testat att googla det? :)

6. echt

echt Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Jo det enda jag hittat är en class action lawsuite som byggdes mot HTC pga den dåliga prestandan men den har inte uppdaterats på ett år (med fakta), utöver det verkar det vara väldigt dåligt med info annat än att de presterar otroligt dåligt men inget som är nyare än typ 8 månader :/

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

8. echt

echt Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Testade att skriva där, verkar som att 100Kpoly/sec (dvs ~ 2,5% av vad den ska klara) är vad den pressar ur vilket är skandal IMO :S Spel som Dexter kommer aldrig kunna spelas med de siffrorna trots att hårdvaran klarar det, värsta är att om bottlenecken ligger i JNI calls funkar det ju att köra native i värsta fall men verkar som att hela systemet bottleneckar + dåliga drivrutiner vilket betyder att även de nyare telefonerna som kommer med snapdragon m.m. riskerar att grovt underprestera :/

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur mycket jni blir det? Man gör väl inte ett jni-anrop per polygon?

10. echt

echt Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Varje gl call går via JNI men klart man kör med buffert och arrays men blir en hel del iaf dock tror jag man kan bättra det en del genom fixed-point matte istället för float som jag tror de flesta kör men 2,5% är gräsligt dåligt iaf tycker jag men kan vara många bäckar små, för många gl calls, float istället för fixed, låter gl göra all culling därav mer gl calls osv