Rakel-tråden

Discussion in 'Off Topic' started by trx182, Mar 2, 2012.

1. trx182

trx182 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Någorlunda telefonrelaterat. iaf . :)

Finns det någon kollega inom blåljusbranchen här på Swedroid som leker med Rakel till vardags?

Vad har ni för åsikter om detta radiosystem?

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Rakel finns bara i Östergötland va? Eller var det pilot där bara?

Hur kan man leka med Android och Rakel? Finns det någon hemlig app? ;-)

Sent from my Nexus S using Tapatalk

3. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

MINA ENHETER

Började dem inte bygga det nere i skåne?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

4. janne

janne Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Dom kör rakel nere i skåne (lund) vad jag vet.
    Det ska vara sådär, hörde jag för ca 2år sedan av en kollega som jobbar med blåljus.
    Läste förövrigt att det var någon som fick yrsel av systemet.

5. trx182

trx182 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej, Rakel finns i hela Sverige. :) Det är det nationella kommunikationssystemet för samverkan och ledning. Det är staten som beslutat att vi ska använda detta radiosystem. Tanken är att kommuner och sjukhus m.m. också ska ansluta. Just nu är det ambulans, räddning och polis som använder det.

Jo jag tror de började använda det neråt landet först, som test. Och sedan har länen anslutit norröver. Tror Polisen testade i Sthlm först, men är inte säker.

Det är ohyggligt dyrt, man hyr nätet och terminalerna (radioappareterna, stationära och handenheter) är väldigt dyra att köpa in. Systemet i sig är väl bra, det är kalasljud. Jag kan t ex vara här i Småland och prata med en annan i Kiruna med perfekt ljudkvalité - om systemet levererar. :)

Det är digitalt numera. Problemet är att signalen kan dö ibland, eller bli sämre. Tyvärr är det inte som innan att signalen blir sämre och sämre, med Rakel dör det pang bom utan att man kanske märker det, speciellt jobbigt för oss brandmän om vi befinner oss inne i ett brinnande objekt, då är det inte så trevligt om radiokommunikationen påverkas.

Det har buggat lite för oss i Småland, stationen jag arbetar på kör det nu, och den 1 April tror jag det är så går övriga stationer över skarpt till Rakel.

Det har varit en del tilbud hos Polisen har jag läst, därför vore det intressant om en blåljus-kollega från polisen kunde kommentera. Själv, som brandman, har jag/vi upplevt lite buggar här och där. Systemet verkar inte 100% riktigt än. Men när det väl fungerar är det bra. Dock irriterande när man försöker nå särskilda enheter inom ambulans och polis, det är många siffror att komma ihåg... :)

Rakel känns lite som som när vi gick över från RT 90 till SWEREF 99 .. :) (kartsystem för den som inte vet)

6. Perra82

Perra82 Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Galaxy S8
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Onda V40 DC
    Övrigt:
    Chromecast+Chromecast2
    Vi kör Rakel på i Västernorrland. Just nu har vi en handenhet i varje bil förutom deltiden dom har Rakel + gps monterade i bilarna. Än så länge är det bara positivt tycker jag!
    Edit: kan tillägga att det är Räddningstjänsten jag pratar om.
    Sent from my LG-P990 using Tapatalk

7. brutus

brutus Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Polis i hufvudstaden och vi har använt Rakel ganska länge, först som ett komplement till det gamla S80-systemet, sedan i skarp drift. Har väl funkat sådär, inga direkta missöden förutom några enstaka tillfällen när systemen kraschat. Senaste tillfället var vid demonstrationen mot svenskfientligheten (med motdemonstationen vi är dom 94 %:en) i början av december förra året. Annars har väl många klagat på bristande/varierande ljudkvalitét. Angående ljudkvalitén så känns det som att det försämrats då jag inte ens reflekterade över det med förra S80-systemet.