Tåg är i princip icke existerande i Albanien, buss Tirana Saranda tar 5-6 timmar.
Ska man till Saranda flyger man enklast till Korfu, denna väg tog vi och kommer göra igen, från flygplatsen till hamnen är det cirka 20 minuter med taxi (kostar 20-25 €). Sedan tar man färja till Saranda, tar cirka 30,40 eller 50 minuter beroende på vilken avgång man tar, avgångar cirka 1 gång varannan timme.
(Färjan kostar 30-50 € beroende på typ)
En pasta kostar cirka 800 lek och samma för en risotto.
En lokal öl 200 lek.
Upplevde bra kött som svindyrt (jämfört med annat,samt få ställen ens hade det på menyn), det är fisk och skaldjur som gäller där.
Finns även riktigt fin Napolitansk pizza (det är sjukt mycket italienare där, kan man lite italienska är det faktiskt gångbart i allmänhet).
Nomad Burgers serverar outstanding burgare ( kostar cirka 900 lek)
Hotell vet jag inte, vi har båda gångerna hyrt lägenhet vid havet med balkong och havsutsikt via Airbnb.
Kostnaden för det var 12 nätter för cirka 11k samt 8 nätter för cirka 6k.
Det beror ju helt på vilken standard man vill ha, du kan halvera den kostnaden lätt med andra lägenheter.
Kan lägga till att Albanska lek inte går att skaffa utomlands, valutan får inte föras ur landet.
Jag skaffade Northmills kort och tog ut pengar i bankomat, förra året var Credins bank den med lägst uttagsavgift men har läst att dom flesta är snarlika i år, reka de innan är mitt tips.
Sedan är det bara 3 som har fri roaming i Albanien så det är 3 med 3Världen som gäller (alternativt något virtuellt esim eller ett lokalt kort) för fri surf.
Last edited: Mar 21, 2025
mattihp and milky81 like this.