Jag slog till på denna (tack
@Andreas266!). Har bara packat upp och testat än så länge då den inte är till mig utan en julkapp, men fick ett gott första intryck. Byggkvalitén verkar rätt hygglig och med senaste firmware hade den inga problem att rita upp och navigera i hallen samt klättra över en 2,5cm hög tröskel. De kände också igen mattan i hallen och väntade med den tills golvet var klart (parkett). Navigerade också fint under en skänk. Ljudnivån var inte särskilt hög på standardinställningen, hade inte stört mig alls om jag sov i rummet intill med dörren stängd. Ställde bara dockan lite hur som helst mitt i hallen och flyttade den sedan efter att dammsugaren dragit igång, trots det hittade den tillbaka utan bekymmer.
Enda gången det låter lite mer är när man kör tömningen, då låter det mer som man drar igång en traditionell golvdammsugare. Ljudnivån på rösten är lite hög, men hade inte tid att se vad som gick att konfigurera på den punkten innan jag var tvungen att packa ned allt igen.
Återkommer när jag hunnit fullköra den/rita upp en hel lägenhet, men för priset om runt 7k verkar det lovande så här långt.
Det verkar också som den senaste uppdateringen gör den Matter-kompatibel. Den firmware som jag kunde hitta var dock inte versionen med Matter, så kunde inte testa det heller. Tanken är att lägga till den i Google Home och försöka kontrollera den över den vägen.
Min bror har en X50 Ultra och en viss fördel med L50 Ultra är att den verkar ha lite färre rörliga delar, så kanske är den bättre för någon som vill ha något som bara rullar. Dock medför det att tex Lidarn inte kan fällas ned för att bättre komma åt under låga möbler, så det är ju inte utan att kompromissa lite. Borsten skall också vara lite förbättrad i L50 Ultra vs X50 Ultra, men annars är de väl närmast snarlika.
Last edited: Dec 21, 2025