Tjena, och tack för visat intresse.
Skärmen:
Jag ska börja med att säga att jag personligen verkligen är fullständigt nöjd.
Upplösningen är på 800/480, vilket är något slags smärtgräns för mig, då jag även testat bla. ZTE Light som var ren bedrövlig. På samma gång är det 16 milj färger snarare än 256k som i nämnda Light. Det är min referenspunkt där det faktiskt inte funkar ens med bästa välvilja och jag hellre avstår från köp.
Jämför man med Flyer eller Galaxy Tab så är det däremot skillnad. Men det är verkligen inte så att jag våndas av den insikten.
För mig är det alltså en BRA skärm. Därmed sagt att det för mig är trevligt att se på och använda den. Därmed är det väl lite så att man faktiskt inte behöver den skärmprestanda som Flyer och Galaxy Tab har för att den ska ge en bra och tillfredsställande upplevelse.
Det är alltså inte bara att den kommer över gränsen för vad som oavsett vad som helst annars faktiskt är rent deprimerande att behöva jobba med, utan också att den ger en ganska tillräcklig upplevelse.
Jag har kollat streamad video, laddat ner filmer, kollat foton mm. och ALDRIG reagerat på att "vafan, den här jävla skärmen". Tvärt om. Jag var orolig att jag skulle bli missnöjd i början och det enda jag blivit är positivt överaskad.
MEN riktigt skithäftig är den inte. Men är Galaxy Tab det då, egentligen? Jag har ransakat mig med att testa Flyer och Galaxy Tab ganska mycket sedan jag köpt den, bara för att konstatera att skärmen i alla fall inte är ett problem! För det är den definitivt inte. Det räcker med den här upplösningen för att man inte ska bli störd eller besvärad av att använda den, och för övrigt är den tämligen up to date. Kapacitiv touch screen, 16 miljoner färger, osv. Det är som de andra alltså.
Jag är beredd att mötas upp imorgon och låta dig testa den så för du känna efter själv. Företrädelsevis någonstans där man kan testa Galaxy Tab och Flyer också. ;-)
När man snackar om att processorn är trög så är det lite samma diskussion som med skärmen. Smärtgränsen och kraven är ju individuella. Medan jag faktiskt inte ser det som helt rimligt att såga den pga. skärmen så kan jag känna att en processor på 600 mhz lämnar lite kvar att begära.
Körde 10 dagar på 600 mhz och överklockade den här i helgen. 864 mhz är bättre. MEN jag var inte missnöjd med den när den bara gick upp i 600. Faktum är att det funkar utmärkt med både 600 och 864 och egentligen inte finns någon anledning att irritera sig på prestandan.
Precis som med skärmen saknas dock det där lilla extra, att den är "snappy" eller så. Men då har jag tänkt på priset. Ja, Galaxy Tab är på väg ned mot 2000, men det är fortfarande med ett visst flyt man får en till det priset. Annars är det väl en dryg tusenlapp som skiljer. Men det är ingenting man betalar för att komma från medeltiden till renässansen, utan Viewpad har en viss integritet och bibehåller hela tiden ett bruksvärde tycker jag.
Sedan så visst, jag hade gärna kört på 1.6 ghz som Flyer har, som jag verkligen upplever som snabb, men på samma gång så har Flyer 1 gb RAM, och med 512 som Galaxy Tab och den här har så känns det fullt tillräckligt med de 864 mhz som jag kommer upp i. Det ramar in min verksamhet på ett sätt som aldrig gjort att jag känt mig besviken; mail, messenger, video, musik och surf.
Hur förhåller den sig till Galaxy Tab? En bra fråga som jag också ställt mig ett antal gånger. Har då ockuperat demoex på diverse Phonehouse mm. för att testa. Finns flertal sådana undersökningar upplagda på olika sajter också. Det låter kanske som skitsnack, men jag föredrar Viewpad. Jag gillar hur den är designad. Galaxy Tab har bättre upplösning och lite snabbare processor, men hur pass viktig är den skillnaden? Det måste man inse själv. Finns säkert de som är nöjda med sina ZTE Light, medan jag aldrig skulle köpa en sån.
Galaxy Tab är förvånansvärt seg och långsam att surfa med. Viewpad är snabb när uppkopplingen är bra. Testade Galaxy Tab med samma WiFi och det var betryggande att se hur Viewpad presterade.
Så jag säger att Viewpad är snyggare designad och smidigare, ger mer för pengarna i termer av ren prestanda, och att det den ligger efter på pappret eller i benchmarks ändå inte rimligen har någon avgörande betydelse.
Jag kan lova dig att jag inte är missnöjd med den. Den känns verkligen fullt tillräcklig som sådan, utom på en punkt och det är att den saknar stöd för Flash. Det är där den haltar lite, men det lär man sig leva med, då det inte behövs om man kollar TV osv. via olika appar istället för direkt på vilken hemsida det än må vara.
Jag kan helt uppriktigt säga att jag inte känner att det är någonting som saknas på den. Mer än möjligtvis Flash. Det kan dock verka värre än det är tills man fattar vad exakt det innebär för en själv. Jag blev besviken först, men nu är det verkligen skitsamma.
Som sagt - du är välkommen att kolla på den och testa. Imorgon är inga problem, bara att du hör av dig.
Edit: Bra och relevanta frågor. Jag vill rekommendera dig att ägna en timme åt sökningar på nätet och kolla specifikationerna på skärmen, överväga vad du haft för datorer och vad du hade för processorer i dem (Min första laptop jag köpte hade 700 mhz och den hade jag stor nytta av, vilket övertygade mig om att slå till. Sedan var det en vinst att få upp den i 864.), och att kolla alla "Viewpad vs. Galaxy Tab" reviews som verkligen varit positiva till Viewpad:en.
Sedan så har jag faktiskt tid att låta dig tests och dema den, och nog fan tror jag vi kan komma överens om ett pris som du blir nöjd med, och jag är ganska säker på att du kommer att vara ganska glad för de pengar du får över jämfört med en Samsung Galaxy S, då jag själv haft en sån och är sjukt mycket mer nöjd med den här.
Måste dock tillägga att det interna lagringsutrymmet nästa inte kan beskrivas på något annat sätt än under all kritik. Det är 200 mb man har till appar. Dock kan det flashas in stöd för app2sd, det kan vi göra upp om att jag gör innan ett eventuellt köp. Då får du med ett microsd på 4 gb som jag har och kan göra en partition på enligt dina önskemål på hur mycket du vill ha till att installera appar.
Vidare är det strul med auto-rotate på den. Det är inget som är unikt för min, utan den är gjord så på nåt vis. Jag använder den endast i landscape och har ärligt talat skitit fullständigt i att fixa det även om det går, då det känns helt oväsentligt för mig att använda den i portrait då det helt enkelt suger oavsett vilken 7-tummare vi snackar om. Det funkar kanon. Kan väl se till att hitta en lösning på det om det är en dealbreaker för dig.
BEFOGAD om än inte helt rimlig kritik har också riktats mot var utgångarna sitter på den. Personligen har jag upplevt designen som jävligt smart.
Det där med skärmen och processorn är faktiskt nåt som främst har att göra med vad som står på pappret, och inte vad du upplever i verkligheten. Finns många nitiska imbeciller som hävdar att den är dålig för att den inte lever upp till high-endprodukternas specifikationer. Då ska man dock ha det klart för sig att det inte är en high-endprodukt vi pratar om, utan ett rimligt och utan någon tvekan någonstans fullgott alternativ till dessa produkter, utan att vara eller kännas som low-end överhuvudtaget.
Det är ovan inediterade brister samt saknat Flash-stöd som ska hållas i åtanke, och vad gäller resten kan jag lova dig att du både kommer att få valuta för pengarna och en bra användarupplevelse.
Den har funnits ett tag på marknaden, ett år ungefär. Klockrent alternativ till Galaxy Tab. Många utvecklare som är aktiva och förbättrar, och 5 custom kernels tror jag att det är hittills, ett antal internationella forum, många nöjda användare och ett solit bruksvärde. Ställ detta i förhållande till prislappen så... Ja, det ÄR en bra deal.
Det kan vidare understrykas genom att Viewsonic nyligen släppte Viewpad 7x. Kolla in den! Det visar att konceptet funkar, vilket jag själv skriver under på.
Jag är 99% nöjd. Hade väl blivit 100% om jag fått den till det pris jag själv är beredd att släppa den för. Anledningen till försäljning är att jag äntligen lyckats ragga en Dell Streak efter en månad. Köpte den här iställer men är riktigt sugen på 5 tum. Dell Streak har ungefär samma prestanda annars, plus Flash (men det är det alltid strul med då sajterna tenderar att kräva senaste, och Adobe avvecklar processorstödet mer och mer för varje version, samt att det inte behövs egentligen och kan kringgås, för mina behov), så där har jag ingenting att invända mot.
Tycker dock att Galaxy S var frustrerande. För liten skärm för att verkligen få ut full potential. Samma med DHD och iPhone 4, som jag i och för sig inte ens stod ut med att titta på pga operativsystemet vars namn jag inte vill ha i min begreppsvärld.
7 tum funkar svinbra om man vill få ut en bra upplevelse av mail, messenger, surf samt annan användning, men är kanske lite i minsta laget för video. Där har jag inte riktigt lyckats ta ställning än. 10 tum är dock inte på kartan för mig då det är för stort för att ha med mig.
Om du inte prutar för hårt så kan du få med en väska till den som jag hittade på Hötorget.
Jag skulle inte ge många kronor för att byta mot en Galaxy Tab, mest bara för att ha ägt en. Har redan varit nere i 4-tumsträsket och vill inte tillbaka förrän Sensation eller s2 kostar max 1000 kronor. Flyer tycker jag är riktigt bra, men vafan då körde jag hellre vidare på den här eller om man skulle beställa nån billigare med liknande prestanda från någon utländsk tabsajt, tex. Viewpad 7x, men aldrig det priset den ligger på, det är för såna med ekonomi för att slösa. Blev dock riktigt imponerad av nya Galaxy Tab på 10 tum, men ser tyvär inte riktigt poängen när den är så stor. Lätt om man ska på långsemester, dock, med ttorrent och gratis WiFi på hotellrummet, skön läsning på stranden, med radio och musik osv. :-D
Nog gaggat. Det finns troligtvis ingen mer prisvärd 7-tumstablet att få tag på i Sthlm. Det här är genuint bruksvärde och lite att känna sig besviken över. Väldigt lite att beklaga sig över, och kommer att hålla ett bra tag utan att man behöver våndas med den. Har du samma eller liknande, kanske till och med lägre, krav som jag så ska du kunna köra på den här med belåtenhet tills den självdör om ett par år eller vad det kan vara. Den har använts sedan den 8 augusti så de bör vara ett tag kvar. :-)
Edit 2: Du kommer att se att det finns både Flash 10.1 och Lite att ladda ner till den. Har testat båda och visst visas själva videostarten så att säga, men det funkar inte att få igång videorna. Adobe verkar hopplösa på att ge stöd åt andra processorer än dem de själva tycker håller måttet, och den ribban verkar som sagt bara stiga. Så där är det inte så där jättemycket att hoppas på. Så att du vet det redan nu alltså och inte får för dig att det kommer att funka. Men vem vet hur frustrerade utveckarna kan bli över det här, kan nog komma någon fix till det. Annars finns det en browser som kör allt Flash-innehåll via en egen server, samt det att man kommer åt det mesta utan Flash, utom spel och program som bara finns direkt via sajterna.
Kul när någon ställer frågor man själv ställt sig. Kanske snackade lite för mycket. Komprimerat svar:
Skärmen = kapacitiv touchscreen på 800/480 och 16m färger, inte mycket att känna sig genuint missnöjd med och helt OK att jobba med.
Processorn = 600 mhz som går upp i 864 med valfri custom kernel i dagsläget. Nej, den pallar inte hur mycket som helst, men det gör inte 512 mb RAM heller. Dualcore på 1 ghz ger mer multitasking men inte så jävla mycket hårdare belastning av enskilda appar. 1,6 ghz som i Flyer är snabbare och tål mer belastning, men dyrt. 1 ghz snapdragon är självklart snabbare och bättre, särskilt med 768 mb ram som i DHD, men mer eller mindre en detaljfråga hur mycket man märker av den skillnaden.
Hur du upplever prestandan beror på vad du gör. Jag kör IM+, TuneIn och ca 5 flikar i Opera Mobile utan problem, även om det blir en del nedladdningar och installationer på det, liksom diverse email, sms och annat dylikt. Detta 100% smidigt, snabbt och problemfritt. När jag kommer upp i 10 flikar i Opera Mobile så kan det då hända att det blir en FC.
Allt startar upp snabbt och smidigt och med en viss snappyness. Händer nästan aldrig att något.hänger upp sig eller att det blir tjall någonstans. Känns bra att använda den, men visst saknas upplevelsen av "det där lilla extra" som du får i en high-endprodukt, det är inget att sticka under stol med. Dock absolut inte direkt trög eller långsam, typ analogt med en resistiv skärm på 256k färgdjup, då hade jag aldrig köpt den kan jag lova dig!
Jämförelse med Galaxy Tab 7 tum = Det klockrena budgetalternativet. Det finns pengar att spara på att köpa en Viewpad istället, då skillnaderna i prestanda som sagt är måttliga och rimliga när det handlar om tusenlappar.
Viewsonic är inte ren skit heller. Den kommer från Telenor och det är garanti på den.
Last edited: Aug 25, 2011