Snapdragon 800?

Discussion in 'Allmänt' started by Gavin_Gadget, Mar 6, 2013.

1. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Vad hände med Snapdragon 800?

HTC one och förmodligen S4 kör 600an. Xperia Z fick S4 Pro som enbart har lite sämre minneshastighet än 600 om jag minns rätt.

Är Snapdragon 800 bara för tablets, dvs blir batteritiden kass eller när får vi se den i en lur? Händer samma sak med Tegra 4, där bara den klenare Tegra 4i hamnar telefonerna?

Skulle vara intressant med en lite värre processor i telefonen om man nu ska köra in Ubuntu och satsa på en snygg uppkoppling mot TVn med trådlöst tangentbord eller ngt... Hade gärna sett en setup med en platta vid TVn med trådlös laddning, där tangentbord och koppling mot TVn triggas genom NFC eller liknande.

2. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Snapdragon 800 har väl inte lanserats än, och det är därför det inte finns några enheter med den. Sen får vi hoppas att den kommer till mobiler också, och inte bara till surfplattor.

(Inlägg 300! :D )

3. io53

io53 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

800 lär vi först få se i slutet av året. Kommer att vara ett riktigt dunder SoC :).

4. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Krait 300-kärnan i Snapdragon 600 skiljer sig från Krait i S4 Pro på flera vis: http://www.anandtech.com/show/6568/qualcomm-krait-400-krait-300-snapdragon-800

Det skulle dock sitta riktigt bra med en rejäl white paper. Har tyvärr inte lyckats hitta någon sådan. Av det vi klämt på HTC One fick vi uppfattningen att den, trots samma tillverkningsprocess, verkar vara mer energieffektiv. Å andra sidan fungerar väl större delen av chassit på One som en kylfläns...

I ett flertal av de syntetiska tester vi kört gör Snapdragon 600 / Krait 300 mos av S4 Pro/Krait, speciellt vad gäller flyttalsberäkningar, men det betyder förstås bara si och så mycket i praktiken. I huvudsak är det förstås användarupplevelsen som är räknas.

Vidare har Qualcomm höjt klockfrekvensen en aning för grafikdelen i Snapdragon 600 / Adreno 320.

Sammantaget får man väl ändå beskriva Snapdragon 600 som en rätt robust efterföljare till de SoC som ingår i S4 Pro-serien.

<iframe src="https://swedroid.se/bench.php?cpu" frameBorder="0" seamless="seamless" width="630" height="400"></iframe>

Snapdragon 800 / Krait 400-kärnan dyker sannolikt upp i telefoner. Den bygger på en bättre tillverkningsprocess som leder till lägre strömförbrukning, vilket borde göra den till en fin kandidat även i telefoner trots den höga klockfrekvensen.

Spaderess, pmugghc and Gavin_Gadget like this.
  5. io53

io53 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Går inte riktigt att jämföra SoC'en i benchmarks utan att köra samma mjukvara i det här fallet då HTC högst troligen använder krait glibc som google tydligen inte tyckte att behövdes i Nexus4. Kanske för att få skryta med bättre prestanda i senare uppdateringar?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

6. Kate

Kate Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror inte det dröjer så länge faktiskt. Den börjar tillverkas i större volymer under Q2 och jag är tämligen säker på att minst ett dussin mobiler med MSM8974 är under utveckling.

7. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Ja vi får hoppas på det... men de båda största tillverkarna kommer ju redan ha släppt sina flaggskepp. Men det kan kanske dyka upp i Note III. Eller tror ni att vi får se en Galaxy S4S, hehe.

8. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Ingenting "hände", S800 är och förblir schemalagd att dyka upp under andra kvartalet i år.