Spänningssökarna!

Discussion in 'Off Topic' started by Droid113, May 25, 2012.

1. Droid113

Droid113 Guest

I Lund så har elever från årskurs 8 från nästan varje skola deltagit i tävlingen "Spänningssökarna" där vi ska försöka komma på en lösning till energiproblemen i världen.

Vi delades in i grupper inom klassen och röstade sedan fram en grupp från varje klass som ska representera klassen i en omröstning på internet där vemsomhelst kan rösta på bidragen. De fem bidragen med flest röster går vidare till finalen, där grupperna blir bedömda av en jury. Vinnaren får en klassresa till London!

Så till saken:
    Min grupp blev framröstad till att representera vår klass, så jag tänkte passa på att dela vår sida så att ni som vill kan rösta på oss. :)

Kom ihåg att man kan rösta hur många gånger man vill, dock med ett visst tidsintervall emellan rösterna.

Rösta gör ni här

Länken går direkt till min grupps bidrag, men om ni vill rösta på någon annan grupp så kan ni givetvis också göra det.
    Det är alltså bidrag "#07: Effektivisera solenergi" som min grupp står för.

/ Lupizza :)

Last edited by a moderator: May 25, 2012
  2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

"Spänningssökarna"

Spännande :)

(röstat)

3. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker det är en utmärkt idé att koncentrera sig på solenergi där det finns mycket outtnyttjade teknologier och resurser.

Ett område inom detta (som jag tillsammans med en kompis vid min högskola) har skrivit ett arbete om, är de senaste årens framsteg inom solenergi. Forskare har och fortsätter utveckla en teknik som går ut på att utvinna det naturliga klorofyll som naturen ger oss för att göra solceller mer energieffektiva. Man utnyttjar elektronöverföring från syntetiskt (konstgjort) klorofyll till fulleren, men man är i nuläget även intresserade av att veta om fullerenet även kan tillgodogöra sig elektroner från det naturliga klorofyllet.

Det har sin slutdel att om man skulle kunna utvinna tillräckligt stor del så skulle denna teknik och solenergiområdet i sin helhet på allvar kunna bli ett icke-fossilt alternativt till dagens klimatförstörande bränslen.

4. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Då du kommer från samma område i Lund som jag föddes i så är det klart du får min röst :D

5. Droid113

Droid113 Guest

Tack! :)

Intressant och inspirerande. Om vi går vidare till finalen så kommer vi få finslipa och ändra vår idé, och det där låter verkligen intressant. :)

Haha, tack! o_O