Strömadapter

Discussion in 'Nexus S - Allmänt' started by Chrisdroid, Dec 18, 2010.

1. Chrisdroid

Chrisdroid Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjena. Hur hade ni som importerar mobilen tänkt göra med strömförsörjningen? Blir det en sådan här eller finns det kanske någon snyggare lösning? Kommer denna fungera?

Last edited: Jan 1, 2011
  2. P1an

P1an Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

3. Chrisdroid

Chrisdroid Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Sweet. Såg inte den. Kör på en sån. NetonNet har den också ser jag nu.

Last edited: Dec 18, 2010
  4. Aggeajsk

Aggeajsk Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

5. Prompel

Prompel Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

6. PhaZerSE

PhaZerSE Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tänkte ta nån av mina gamla laddare till HTC Diamond eller Hero eftersom usb sladdarna är lösa, så det är bara att plugga i den nya NS USB sladden i den.

7. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag fortsätter använda min gamla laddare från x10an.

8. jaqob

jaqob Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ni som kör med andra laddare, funkar det bra? Använder iphoneladdaren, 5v 1A vs orginalets 5v 750mA, men tar enormt lång tid att ladda. Vet inte riktigt hur lång tid, men laddar inte fullt på en natt. Tar snarare 14 timmar eller liknande.
    Känns som det om något borde gå snabbare än orginalet. Nåt trasigt eller något jag missar?

9. kozz

kozz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör med laddaren från min gamla Samsung Galaxy i7500 det fungerar klockrent. Den är identisk med laddaren jag fick med telefonen. Iom att jag beställde från intlo.com fick jag med en adapter som ska fungera fast jag har faktiskt inte provat den nya laddaren ännu.

Att det tar mer än en natt att ladda låter verkligen fel. Jag tror att telefonen ska bli fulladdad på sådär 3 h.

Det är tom så att jag använder batteriet från gamla telefonen det är också identiskt . Så har inte ens provat det nya batteriet. Då slapp man vänta på att ladda batteriet när man fick telefonen ;)

10. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Låter märkligt.
    Min laddar fullt på 1-2h.

// A

11. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Eftersom Iphone laddaren klarar av att leverera mer ström så tror jag att din telefon tror att den är kopplad till en dator och tar därför bara 500mA och därför ta det duktigt mycket längre tid..

Men det är bara en gissning..
    Iphone laddaren har ju specs för att klara mer än orginalladdaren..

12. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Är duktig på vanliga laddare, men hur är det med mobiltelefoner och dess laddare?

Tar man en vanlig transformator till säg en dator tar ju datorn den ström datorn behöver för att fungera (vid aktuell spänning), sedan är det upp till transformatorn att orka leverera. Är transformatorn för svag blir den överhettad och går till sist sönder.

Fungerar inte en transformator till mobiltelefon på samma sätt? Så länge den levererar 5V plockar telefonen det den behöver? Eller interagerar de med varandra på ett djupare plan? Dvs kollar med varandra vad de klarar av/vill ha och anpassar sig? Om en transformator klarar av att leverera 1A och telefonen vill ha det tar telefonen väl så mycket? 1500mA-batteri tar väl 1.5-2h med 5V/1A och det dubbla vid 5V/500mA?
    Sedan vet jag att Apples produkter skickar en testström till transformatorn för att se om det är orginal-laddare.

13. ooyes

ooyes Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Last edited: Dec 30, 2010
  14. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Ja och nej.. Eftersom du inte bara kan ladda via USB kontakten utan även överföra data, dvs koppla in den i en dator så begränsar telefonen strömuttaget ur USB kontakten till 500mA för att skydda datorn...
    En lösning är att du korsar två av kablarna i USB sladden ooch därmed gör den obrukbar för dataöverföring.. Då kommer telefonen att tro att den är kopplad till en laddare och tar därmed allt den kan..
    Kopplar du in den kortslutna kabeln i datorn får du köpa ny dock..

Det finns massor med trådar om cigg/bil laddare som beskriver proceduren..
    Personligen så skulle jag aldrig orka när man kan köpa en orginal laddare för nån hundralapp eller två..

15. brumwald

brumwald Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Enligt USB standarden så får man bara dra 100 mA från en USB port, däremot kan man fråga efter maximalt 500 mA.
    Problemet är jusst det att enheten måste fråga och komma överens med datorn att den ska få ta ut 500 mA (men detta bryr sig inte alla om och många enheter drar betydligt mer än så). Det ställer till det lite med enkla laddare du stoppar i väggen som blir onödigt komplexa om de måste ha någon form av handskakning bara för att få ladda.

Jusst därför har man utökat standarden för att ladda jusst telefoner och annat (och i samband med det så möjliggjorde man högre strömstyrkor) men jag kan tänka mig att ni som har problem med långa laddtider har en laddare som kräver att man gör någon form av handskakning för att få ut mer kräm och att detta inte fungerar som tänkt med nexusen.

Vet att detta var ett problem med MP3-spelare för ett par år sedan i alla fall.

Själv har jag lånat HTCs E250 laddare (1A), är liten och laddar min nS snabbt och så har den ett vanligt USB-uttag så man kan smidigt ladda andra usb-enheter som inte nödvändigtvis har micro-USB; så jag har tänkt köpa en sån (137 kr med studentrabbat på dustin).
    http://www.prisjakt.nu/search.php?s=HTC E250

Chrisdroid likes this.
  16. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

17. Öbo

Öbo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nästan korrekt ang. USB portars ström. En USB port skall enligt standarden leverera 5V@100mA fram tills dess att enheten har identifieras, då skall full ström levereras, d.v.s. 500mA. I USB3 standarden har detta ökats till någonting liknande 175mA/900mA.

Många aktiva USB värdar (t.ex. datorer) skiter i identifieringen och laddar på 500mA direkt, men man kan aldrig vara säker. Frågan är om AjFån-laddaren är så "smart" så den bara lägger på 100mA då inte enheten identifierar sig på ett enligt Äpple-pöjkarna korrekt sätt.

18. brumwald

brumwald Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det var ju det jag skrev? Fasst man måste även specificera att man vill kunna dra mer än 100 mA för att få göra det, men som sagt så gör många lite som dom vill och det finns många speciallösningar för att klara av t.ex. cd-läsare till bärbara datorer utan extra kontakter eller extern strömförsörjning.

Min nexus kommer från UK och jag har inte hittat någon vettig (+billig) adapter, sen blir den rätt klumpig också eftersom den har tre piggar men det kan vara skönt att alltid ha den liggandes hemma (förutsatt att jag nu hittar något).

Bästa jag hittat: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.42967

Men det kanske är lättare att bara gå in på clas ohlson eller nåt och kolla där.

19. dobber81

dobber81 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

20. kozz

kozz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja det står så på den iaf.

Input: 100-240V, 50-60Hz, 0.15A
    Output: 0.5V, Likström, 0.7A

Jag har själv en liknande adapter och den verkar fungera när man kopplar in den. Jag har ännu inte provat att ladda den en längre tid med den laddaren så jag vet inte hur snabbt den laddar. Nu använder jag ju min gamla laddare till förra telefonen.