Jag köpte nyligen en 7-tums Galaxy Tab3. Jag är särskilt intresserad av att kunna skriva text smidigt på den.
Dels vill jag ha ett vattentåligt externt tangentbord för android och har lyckats hitta det här tangentbordet - http://www.mytrendyphone.se/shop/scosche-freekey-waterproof-77142p.html - som kostar 415 kr. Det har förmodligen inte svenska tecken, men jag förmodar att man kan använda en annan tangentbordslayout än den som finns på tangentbordet, för att också få svenska tecken lätt tillgängliga. Någon som känner till något bättre alternativ om man vill ha ett tangentbord som tål sjöliv?
Jag har också försökt bli vän med Samsungs mjukvaru-tangentbord. Jag är lite förvånad att det inte finns piltangenter. Det är inte särskilt lätt att placera markören på rätt ställe på en så liten skärm. Markören verkar inte heller så gärna vilja hamna i mellanrummet mellan två ord, där jag oftast vill ha den.
Markeringsfunktionen är också ganska knepig att lära sig. Jag är förvånad att jag inte hittar någon möjlighet att klicka några gånger för att markera ett helt stycke eller hela texten och att jag inte ens hittar någon funktion för att "markera allt". Inte går det heller att rulla texten medan man markerar, vilket gör det klart jobbigt om man vill markera mer än vad som lätt får rum på skärmen.
Man skall kunna markera ett ord genom att klicka på det, men jag märker att detta inte fungerar om ordet innehåller svenska tecken. Samsungs tangentbord markerar då bara en del av ordet.
Jag har plockat ner ett gäng andra gratis-tangentbord och någon av dem är kanske bättre än Samsungs tangentbord, men jag tar gärna emot synpunkter under tiden som jag prövar mig fram. Blir jag riktigt haj på tangentbord för android så kan jag förstås dela med mig av mina egna erfarenheter här. 
Ett antal timmar senare: Jag har hunnit kolla lite mer och inser att Samsungs tangentbord är ungefär lika bra som de andra. Det är programmet Polaris Office som är ganska rejält värdelöst att skriva med.
Last edited: Aug 11, 2013