Tappat internetkontakt

Discussion in 'Allmänt' started by erik_lilja, Oct 18, 2012.

1. erik_lilja

erik_lilja Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har en Samsung Galaxy S med Gingerbread 2.3.3. Allting har funkat till för någon dag sedan, och sedan dess kan jag inte använda telefonen för att surfa längre. Webbläsaren får inte kontakt, och det går inte att synka mitt Exchangekonto. Det är inte något Exchangeproblem, för jag har en annan telefon där jag kan synka utan problem.

Samtidigt funkar det att använda telefonen som hotspot, den kan användas som modem via usb, appar som kommer åt internet direkt funkar (play butik t.ex.). Vad kan ha hänt? Någon uppdatering som kan ha pajat något? Var ska jag börja leta? Tacksam för all hjälp!

Kan nämnas också att den aldrig funkat att surfa med när jag bara har 3G-åtkomst, det krävs high speed (för det är väl det jag har när det istället för "3G" står "H" högst upp?).

Last edited: Oct 18, 2012
  2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Indikerar symbolen uppe i statusfältet att du är ansluten, dvs. står det G, E, 3G eller H vid symbolen som visar mottagningen?

Oavsett så kan det vara värt att verifiera att du har rätt APN-inställningar. Dessa finns under en meny kallad Access Point Names någonstans under nätverksinställningarna. Kan möjligen kallas Åtkomstpunktnamn eller liknande på svenska. Om du anger vilken operatör du har är det lättare att felsöka.

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vilka appar använder du för surf och mot exchange?
    Fungerar det om du är kopplad till Wifi?

4. faidros

faidros Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Låter märkligt att det går att använda mobilen som hotspot samtidigt som surf inte fungerar
    Prova att starta om mobilen.
    Kan även prova att gå in i dina nätverksinställningar/mobila nätverk och kolla så att data är aktiverat..
    Sätta bara 3G
    Prova inaktivera data
    Sätta bara GSM
    Starta om
    Göra omvänt
    Välja nät manuellt
    osv..

5. erik_lilja

MINA ENHETER

Ja, det är verkligen konstigt. Jag har Tele2 och för säkerhets skulle gjorde jag om alla APN-inställningar utifrån deras hemsida igår. Så här beter det sig:

• Jag har hela tiden åtkomst till nätet, antingen "H" eller "3G"
    • Jag använder Androids egen Active sync och den funkar alltså inte längre för att synka mot Exchange. Jag har INTE ändrat några kontouppgifter. Jag har också Roadsync som inte heller funkar.
    • Andra appar, som t.ex. IMDB, funkar. Telefonen kan också hämta och installera uppdateringar till appar.
    • Jag gjorde en sökning efter tillgängliga nätverk, då hittade de inte Tele2. Min andra (privata) Android som också har Tele2 hittade vid samma tillfälle Tele2:s nät.
    • Det funkar som sagt utmärkt att använda telefonen som modem via USB eller som hotspot.
    • När jag kopplar upp telefonen via wifi funkar allt som ovan, dvs surfa via Androids webbläsare och Active synk funkar inte men annan internettrafik går bra.
    • Jag har också, för övrigt, startat om telefonen ett antal gånger...

Just nu är min bästa teori att någon app uppdaterats i början av veckan och att den uppdateringen pajat något, alternativt att något malware/virus ställt till det. Jag kan inte komma på något annat som hänt, förutom att den hängde sig en gång så jag fick tvinga fram en omstart. Jag minns dock inte om det var då synken och surfen upphörde att funka.

Telefonen är rootad sedan förra våren, någon gång. Jag vill inte ge mig in i det träsket igen så troligen satsar jag på en fabriksåterställning och uppgradering via Kies. Någon som har något bättre förslag? Tacksam för all hjälp!!

hälsn. Erik

Last edited: Oct 19, 2012
  6. erik_lilja

MINA ENHETER

Ah, jag löste det! Jag insåg att jag någon gång provat ett par olika VPN-klienter, och en av dem hade inte avinstallerats korrekt. När jag kolla på play efter gamla appar jag en gång haft på telefonen hittade jag den (Hotspot shield VPN, egentligen ingen VPN-klient upptäckte jag i efterhand), och på dess sida stod att man skulle avinstallera den med en knapp inne i själva applikationen istället för att använda Androids egen avinstallation. Så, jag installerade den på nytt och avinstallerade den så iställt, och simsalabim så började allt funka igen. Suck...

7. faidros

faidros Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

VPN'er, brandväggar och antivirus är härliga slamkrypare:)