Telefonboksidioti

Discussion in 'Galaxy S - Allmänt' started by guuhhh, Apr 12, 2011.

1. guuhhh

guuhhh Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad är det med min telefonbok? Rätt som det är så dyker det upp ett antal poster som står som (Okänd) i telefonboken innan "A". Trycker man på en sådan "kontakt" så finns den inte, får radera och radera till förbannelse, kan detta ha något att göra med att jag har True Caller installerat? Så att de samtal från telemarketingföretag som inte går fram lagras där ändå? Men inkommande samtal ska ju inte hamna i min telefonbok utan att jag lägger dem där? Ett annat litet irritationsmoment är att det dyker upp ett antal mailadresser hela tiden, ett tiotal till samma person, och det kan ju inte ha kommit från min gamla telefon, för mailadresserna där stod ju i telefonminnet, inte i SIM-kortet, det kan väl inte "smitta" över? Och jag har inte lagt in någon mailadress i Samsungen just för att försöka undvika detta fenomen, ej heller har dessa personer sina mail "offentliga" så att säga, så de kan inte ha kommit via True Caller, har även Ringo Pro, men som sagt, har inte själv lagrat några mailadresser i telefonen, någon som vet hur man får bort dem, och/eller förhindrar att de dyker upp igen? Det är alltså samma personer som jag hade mailadresser inlagda på min gamla telefon, men som sagt i telefonminnet.

2. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

När du skickar e-post till en person du inte har i din kontaktlista så läggs de till i en speciell "Other contacts" grupp automatiskt. Som standard så synkas dessa INTE till Android, men det kan ju mycket väl vara så att Samsung har ändrat detta beteende i sina Android mobiler och tar med dessa kontakter.

Kan hända att du kan stänga av att vissa gruppen genom att i telefonboken trycka meny -> Display Options -> expandera Google noden och sen se till att "All Other Contacts" inte är ikryssad. Vet inte vad det heter på svenska eller om Samsung har lämnat kvar denna inställning.

En annan lösning är att gå in på gmail.com och stänga av "Create contacts for auto-complete" funktionen i inställningar.

Om kontakterna som läggs till automatiskt har nummer så är det något annat, antar att det kan vara TrueCaller eller Ringo. Det jag skrev ovan gäller bara kontakter med endast e-post addresser.

3. guuhhh

guuhhh Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Mm, ska försöka och se om jag får fason på det, ett litet "problem" bara är att jag inte har sänt något mail från telefonen till någon, så den varianten är nog föga trolig, men tack för hjälpen ändå, ska se som sagt och se hur det går. Dessiutom använder jag inte gmailen, utan tar bara emot mail på min ordinarie mailadress. Nej, de kontakter som dyker upp som (Okänt) har inte nummer, de finns inte enligt telefonboken, men likväl måste jag radera dem.