Trådlåsningsorgie...?!

Discussion in 'Off Topic' started by DrT, Jun 2, 2010.

1. Cee

Cee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Samlingsposter är aldrig någon vidare bra idé enligt min erfarenhet. Ska det vara så får det vara en hårt uppstyrd FAQ, annars så tenderar det bara att bli ett långt kaos tillslut. Finns få saker som är mer störande än att se när folk hänvisar till att svaret finns någonstans i en 800-sidor lång tråd. Jag är lite av en sök-nazist som gärna spöar folk som drar upp saker som besvaras 10 gånger om dagen, men tyvärr så kan man inte alltid hänvisa till Sök alla gånger heller.

Ompostning är något man alltid kommer få leva med. Det kanske är en självklarhet för många av oss gamla rävar som har spökat på forum sedan tidig stenålder, men för mindre vana användare så är etiketten inte lika självklar. LÄS HÄR FÖRST-trådar är alltid osynliga för en person som har full fokus inställd på att skapa en ny tråd för sin senaste akuta fråga. Det spelar ingen roll hur hårt man klistrar dem eller om trådnamnet är i storlek 174, de förblir osynliga. Tar man i för hårt med att "styra upp" saker där så går det bara ut över de som sköter sig istället och då riskerar man att tappa folk och engagemang på det sättet istället.

Borde det bara inte gå att stänga av möjligheten att skapa nya trådar i "Apps & Spel"? Jag har varit med om att andra forum har sorterat undersektioner på det viset, har inte varit några problem då. Kanske beror lite på vilken plattform man baserar sitt forum på dock?

Last edited: Jun 3, 2010
  2. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det råder inga större tvivel om att du har erfarenhet av forum, och om problematiken som mods/admins ställs inför :)

3. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Det där med en FAQ i varje mobilsektion vore kalas. Det kräver ju som sagt att den uppdateras ofta och då kan man tillåta ompostning och så fort någon svarat så tar man bort posten och adderar den i faq tråden och får därmed en bra fakta tråd på vanliga frågor.
    Ska definitivt försöka fixa till något sådant i Desire forumet där det största kaoset råder och se hur det går.

I övrigt håller jag verkligen med dig i det du säger, men tror att man kan vara lite hård så länge man ändå refererar trådskaparen till stället med svaren han söker.
    Jag är medvetet lite hårdade i början och hoppas på att med tiden fasa ut modereringen i hopp om att kaoset reder ut sig självt

Last edited: Jun 4, 2010
  4. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    Jag har föreslagit det innan, men vet inte om det funkar här. Finns det möjlighet att hindra folk att göra nya inlägg så fort de reggat sig, tex en väntetid på 1-2 dagar? Enligt min erfarenhet tvingar man då folk att söka och bläddra runt innan, och chansen är som sagt stor att de hittar svaret. Man kan lugnt säga att det märks när en ny telefon släpps, för då översvämmas just den sektionen av nybörjarfrågor.

Personligen skulle jag önska att knappen [Nya inlägg] kunde styras så att jag bara fick nya inlägg i de sektioner jag är intresserad av.

5. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Också en väldigt väldigt bra idé faktiskt. det här definitivt något jag ska pusha på till Mannyb eller Bernard.

Sen angående Nya inlägg vet jag inte mkt om och det ligger mer i Mannyb's, Bernard's händer.

6. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

En feature jag sett på något annat forum är funktionen att en sökning görs på ens topic, medans man försöker skapa ett nytt ämne.

Så om någon skapar en topic med "Byta bakgrund på desire" så söker den väldigt brett efter detta och visar trådar som matchar medans man börjar skriva sitt inlägg. Detta gör att nya trådar om samma gamla tjat inte uppkommer alls lika lätt.

Det jag sett är ett phpBB-forum med en enkel knapp brevid topic "Check if already posted"

7. speakman

speakman Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Launchpad gör samma sak när man postar en buggrapport. Skitsmart faktiskt. Något liknande vore guld för ett så stort forum som Swedroid. I övrigt har jag full förståelse för det jobb det innebär att moderera ett så här stort forum, som dessutom bara växer och växer.

8. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Borde gå att fixa så att man autosöker efter trådar när man trycker på "skapa tråd". Sen får man glatt kolla igenom liknande trådar och trycka på typ "Var detta hjälpfullt för dig? Ja/Nej".

Hoppas ni fattar :)

9. greyhound

greyhound Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Forum är inte ett bra media för "support". Jag tycker återigen att ni ska kolla på http://serverfault.com/ och ta inspiration där. Det är framtiden för support online. De bästa svaren visas direkt under frågan. De dåliga svaren åker långt ner.

Forum är bra om man ska diskutera saker, men har man en ren fråga som har ett svar är http://serverfault.com/ och de andra i det nätverket helt underbara.

10. Cire

Cire Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nybörjardelen BORDE vara under allmänt och gälla alla mobiler. Dessutom bör man BARA kunna posta i den delen första dagen eller liknande. Minimera spam på detta sätt.

11. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Varför låser ni trådar när dom blivit löst?

12. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Av den enkla anledningen att det allt som oftast dyker upp nya diskussioner i gamla och lösta trådar som inte har med ämnet att göra.

Det finns förstås nackdelar med detta, men de överväger i vår mening inte fördelarna.

Ett jättebra tips, det skall vi definitivt titta närmare på. Skulle man våga gå så långt som att ersätta Swedroids wiki med det här alternativet?

13. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Nej. En Wiki är allt som behövs. Forum finns för att folk är sociala varelser.

14. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Nej, Men det skulle bli ett bra komplement.