Tre frågor

Discussion in 'Desire - Allmänt' started by Zakator, Jun 14, 2012.

1. Zakator

Zakator Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Innan vi börjar ska jag säga att jag faktiskt har läst igenom det jag kunde hitta på forumet och har en rimlig idé om vad jag borde göra, men tänkte ändå att det vore bra att få det förklarat direkt och på samma plats. Nå.

Jag har haft min Desire i nästan exakt två år (sen 1 juli 2010) och var till en början supernöjd. Det mattades lite med problem med vissa appar och grejer samt batteritiden och minnet, och till slut gjorde jag slag i saken och rootade. Det ordnade sig ganska bra, gick dåligt igen och sen fixade jag dels ett nytt batteri och en ny rom, SuperNova med Gingerbread och Data2SD som har fungerat kanon.

Nu börjar den dock kännas seg och gammal, med vansinnigt lagg, väldiga laddningstider och usel batteritid. Och med det menar jag att det kan ta uppemot en minut att ladda SMS-appen, att telefonen regelmässigt tar ca 6-7 minuter från att man slår på den tills den öht är användbar till något annat än klumpig ficklampa och att telefonen tvärdör om den går under 20% i batteriladdning (hände mig så sent som för några timmar sen). Mina frågor är därför som följer.

1. Är det här lagget normalt för en gammal telefon eller är det något annat i bakgrunden? Misstänker att det är Data2SD-grejen som spökar eftersom den tar SD-kortet i anspråk som "internminne", vilket får telefonen att tro att internminnet nu ligger på 1 GB fast det mesta av det är en sömlös partion av minneskortet... eller?

2. Är batteriet trasigt eller är det telefonens fel? Jag har som sagt ett nytt batteri som skulle hålla längre än det första, och initialt gjorde det också det, men nu känns det som att det börjar lagga också. Kan detta stämma? (Ca 7 månader gammalt nu, enligt kvittot. Inte original.)

3. Funderar på att överlåta Desiren till min sambo för att ersätta hennes Tattoo som håller på att totalt gå sönder. Kan jag ta en mindre summa för detta skulle det kännas bra, men vad är rimligt? Man får 750 kr för den på love2recycle.se, så det känns väl vettigt med något som är högre än detta och då kom 1000 kr upp, vilket också stod i en annan tråd. Är det rätt tänkt?

Så, lite frågor med förhoppningsvis enkla svar. Vad jag ska ersätta den med har jag redan kollat upp, men vill ju vänta så länge det är möjligt. Ingen idé att ersätta något som fungerar eller skulle kunna fungera bättre, för då slösar man pengar och det är dumt. Så, frågor ställda! Väntar ivrigt på svar. :)

//Z

2. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Min Desire är lite äldre än din och snabbare än original efter annan ROM, kärna och, framförallt, annan browser. Telefoner åldras inte så att det får de konsekvenser du beskriver.

Din beskrivning av problemet lämnar för många obekanta i ekvationen för att kunna ge några råd. Kör in samma ROM igen som du var nöjd med en gång, där har du något du känner igen. Själv kör jag link2sd.