Fråga: Uppdatering

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by shiro, Jun 3, 2012.

1. shiro

shiro Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Ska man köra en återställning innan uppdatering till ICS för att få mindre strul.
    Har hört att det ska vara så. Stämmer det ?

Vilka knappar gäller för återställning.

2. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Fabriksåterställning finner du i inställningarna... Min telefon är tyvärr stendöd men, det ligger på enkel plats! ;)

3. shiro

shiro Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är alltså inget med knapparna hem + volym (upp/ner ?) + power

Sedan kommer frågan om det är att föredra en fabriksåterställning eller inte
    innan uppdatering från GB till ICS

4. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är recovery du menar. Det är användbart om man har en Clockwork recovery mod om man har rootad telefon.
    I romen trycker du:
    Menyknappen/eller meny vilket som>Systeminställningar>säkerhetskopiering och återställning>återställ standardinst.

Last edited: Jun 3, 2012
  5. shiro

shiro Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

OK. Nej jag har inte en rootad telefon så i mitt fall gäller det vanliga i inställningar och fabriksåterställning.

Jag antar att man gör följande för att uppdatera till ICS
    1. Backup med Kies med kabelanslutning till PC
    2. En fabriksåterställning i telefonen
    3. Uppdatering till ICS med Kies och kabel
    4. Återställer det som är i backup med Kies och kabel
    5. Letar åter efter de appar som förmodligen försvann
    och installerar dessa på nytt.

Är allt det här OK ?

6. johnconnor

MINA ENHETER

Annars kan du göra en backup med MyBackup -Programmet kräver inte root.
    tyvärr gäller programmet Titanium backup enbart rootade användare.

I MyBackup. Gör backup på Appar och sedan Data.

Jag vet med mig att man inte får göra backup på data inom program när man väljer.

Men att göra backup på appar gör man genom;
    backup>applications & media>local (/mnt/sdcard) och därefter väljer de appar man vill göra backup på och trycker på ok. Då får man upp alternativet;
    apps, apps+data eller enbart data.
    Om man ej har rootad telefon, dvs man får endbart tillåtelse att göra backup på; apps.

Sedan när det är klart
    Jag vet inte riktigt hur det ligger till när man gör backup på data, om man måste ha root eller inte. Men du kan prova.
    Gå tillbaka till huvudmenyn och välj
    Backup>Data>(Backup>Data>local (/mnt/sdcard)> select all> kryssa ur Android home>ok.
    Data backupen innebär att du tar med dig; contacts, call log, bookmarks, sms, mms, system settings, android home, alarms, dictionary, calendar, music playlist, APNs.

När den nya romen är installerad och uppdaterad loggar du in på play store med ditt Gmail konto och hämtar programmet igen.
    Nu i programmet trycker du på det nästkommande alternativet i huvudmenyn; Restore.
    Program först; Applications & Media>Local (/mnt/sdcard)>AppsMedia_2012_06_02*>kryssa i apps eller välj ett urval>ok>ok

Du kan få upp en ruta om att starta om, skit i det här.

I huvudmenyn välj; Restore>Data>Local (/mnt/sdcard)>Data_2012_06_02*>välj alla eller ett urval>ok>ok.

Du kan få upp en ruta om att starta om, efter du nu gjort restore på både delarna är det valfritt om du vill starta om nu eller senare. Det spelar ingen större roll.

*Datum kan skilja

Du kan i alla fall prova med kies, jag kan inte garantera att man får med sms och hela skiten med kies i en backup eftersom jag aldrig använt programmet mer än att roota telefonen. Efter det försvann programmet för evigt.

Last edited: Jun 4, 2012
  7. shiro

shiro Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Tackar för snabba och innehållsrika svar.
    Nu har jag inte en rootad telefon så jag håller mig nog till Kies.

Kan man inte uppdatere rakt över GB till ICS. Måste man först göra en fabriksåterställning.
    Jag har hört båda versionerna men en del påpekar att det blir mindre strul med ICS om man först gör en fabriksåterställning.

Ibland kan det tyckas att man ska behålla det som funkar. I mitt fall Gingerbread 2.3.5

8. johnconnor

MINA ENHETER

Ja det är rekommenderat att göra så i de flesta fallen.
    Vi som kör root kallar det "wipe". Som det heter i CWM. Det är det samma som att formatera partitionen efter gammal data.
    När det gäller uppgradering genom kies är jag lite osäker, med det verkar rimligt att wipe borde göras automatiskt av den wizard som sköter hela uppgraderingen på alla punkter. (Wipe data/factory reset, wipe cache, wipe dalvik).
    Så att i mitt tycke är vore det mest sannolikt att det egentligen borde göras wipe automatiskt genom uppgraderingen mao. Men jag vet inte, jag har aldrig gjort det eftersom min redan hade ICS 4.0.3 när jag packade upp min telefon.

9. kochan10

kochan10 Teen Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Oj vf? Vad hände?

10. Arbu11

MINA ENHETER

Jag antar att det är Siyah-kerneln som har hårdbrickat min mobil :( Men är inte säker, kan ju även vara bränt moderkort eller något liknande... Död är den iaf :/

11. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    damn... just like that? eller händer det under flash?

12. Arbu11

MINA ENHETER

Just like that - pom bang... Vaknade upp på morgonen, smsa lite via Viber och så öppnade jag upp en bild skickad av min polare... Öppnade upp den 2 eller 3 gånger så det var antagligen inte bildens fel, efter 3e gången så hängde sig mobilen fast... "Inget konstigt att min mobil hänger sig" tänkte jag "det gör den ju alltid" så jag väntade några minuter och bekräftade att ingenting skulle hända... Sen startade jag om telefonen genom att hålla in knappen i 10 sekunder... Den slocknade och vill inte starta upp! Inte ett enda livstecken :(

13. masze

Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    .. oj, det är första gången som jag har hört om en "hård" brickad S2'a.. :(
    Naturligtvis har du provat allt... vad händer nu då?

14. kochan10

Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Ska du lämna in den på service nu eller?

15. Arbu11

MINA ENHETER

Givetvis ja ;) Olika batterier, sladdar, jig, knappar, våld... Dock inte vaselin ännu! ;)

Ska idag åka in till Mobilbyrån i Sthlm och se om det kan bli ett garantiärande och även om de kan rädda foton etc... Men kan bli svårt på båda delarna :P

16. masze

Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    ...skönt att du är vid gott mod iallafall.. :) (för ALLA vet ju att det kan gå fel när vi flashar och donar med våra mobbar... nu kan det ju vara att något är bränt som hade hänt även utan flash?!)

Lycka till Arbu, hoppas det löser sig..

17. kochan10

Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Precis, Lycka till Arbu!
    Men om det inte går att starta mobilen är det tveksamt att de på Mobilbyrån kan lyckas med det "just like that". Och om de inte hittar brottsbevis i form av superuser osv blir det ett vanligt garantiärende antar jag.
    Håller tummar.

Förresten, känner ni till något JTAG-serviceställe i Sverige?

18. Arbu11

MINA ENHETER

Äh vafan, man kan inte grubbla över saker man inte kan göra något åt! :) Visst känns det surt att gå miste om en mobil som kostade 5k vid inköp när man är studerande men - bättre att lägga energin på annat än att tjura! :P

Nu sticker jag iväg till Mobilbyrån med mobiltelefonen i högsta hugg (glömsk som man är så kommer jag glömma att ta med den, bäst att packa ner den direkt) och några hundralappar att muta mannen i kassan att den inte har varit rootad och att den skall gå som garanti! ;)

Tack btw, hör av mig här hur det går! ^^ Ledsen för OT grabbar, blir bara ett till inlägg här - dvs. hur det går, sen blir det OnT ;)

masze likes this.
  19. masze

Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    fan va skönt att höra dig... inget gnäll.. :)
    som sagt, lycka till (och vi sittar här och väntar på att få höra hur det går)
    ..du har alla oss bakom dig... ;)

Arbu11 likes this.
  20. Arbu11

MINA ENHETER

Räcker la med att tjejerna ens (nu låter det här som att jag har flera tjejer, men syftar på mina ex och kommande tjej(er?)) gnäller? Tack gode gud att Swedroid består till störst del av killar, hehe...

Jag gick iaf till Mobilbyrån med tårar i ögonen och lämnade ifrån mig min livlösa mobil till den söta tjejen i kassan och bad henne ta hand om den bäst hon kunde! Till min fasan läste jag att det kostade 500:- för att de skulle FÖRSÖKA återställa ens data, men... 500kr för lite bilder och videoklipp på brorsbarnen, njaaa... De kan få vara gulliga och roliga igen så kan man fota dem och denna gång göra backup lite oftare! ;) Jag brukar ju tänka att "Min telefon hårdbrickar aldrig, så räcker med att göra backup via CWM och lämna den på telefonen"... stupid!

Nu återstår bara veckors väntan och se om de:

1. Reparerar den på garantin.
    eller
    2. Lämnar tillbaka mobilen och säger "Hah, inget garantiärende det där inte, nu vill vi ha 400:- för att ha kollat på mobilen"...

:D