Problem: Uselt wifi

Discussion in 'Sony' started by Parika, Oct 17, 2014.

1. Parika

Parika Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har just skafat mig en Z2 tablet. Har märkt att den har riktigt dåligt wifi jämfört med min Z1 telefon. Har just jämfört båda med bredbandskollen, från samma avstånd till routern. Har Comhem 100/10. Har inte gjort några speciella inställningar i varken telefonen eller plattan. Får följande resultat :

Z2 Tablet 8,1 Mbit/s ner, 4,7 Mbit/s upp
    Z1 Telefon 41 Mbit/s ner, 10,2 Mbit/s upp

WTF!! Hur kan det vara SÅ dålig wifi på plattan? Några teorier/tips?
    Ni andra som har en Z1 eller Z2 telefon...hur står sig plattan i jämförelse för Er?

2. Falkz

Falkz Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har 100/100 från Bahnhof
    och fick 30,7 mbit/s ner och 51,5 upp

3. liath

liath Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej! Har ADSL med 24 Mbit som mest och mätning visar 23 med plattan så långt över ditt med andra ord.

4. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Kan du ha haft Bluetooth igång med en enhet ansluten? BT kör på 2.4GHz vilket alla gamla routrar och enheter gör. Det sänker hastigheten. Micron också förresten. Testa om du har möjlighet också på 5GHz-bandet.

Kolla med Wifi Analyzer och jämför. OpenSignal kan också ge dig indikationer.

Jag har gjort din resa tidigare när jag skulle kolla F1 i hammocken i somras. BT och micro stör garanterat. Bytte ut min Nexus 10 och en AP, nexusen definitivt i onödan. Kör nu 5GHZ, BT och Z2. 5GHz har sämre räckvidd men luften är bra mycket friare här uppe. inga grannar som stör så det blir en vinst iaf

Men sen måste jag av hävd fråga, har du startat om och/eller systemåterställt?

GL.AD

P.S och där satt inlägg 1000 som en smäck, tack för kaffet :D