Problem: Videoboost

Discussion in 'Google Pixel 8 / Pixel 8 Pro' started by Nille83, Dec 19, 2023.

1. Nille83

Nille83 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag vet inte om jag är trög.

Men när jag filmar med Videoboost och jag sen får tillbaka videon så ser allt jättebra ut i telefonen. Men när jag sen t.ex. laddar upp den videoboostade videon på Insta/FB osv så ser det inte alls lika roligt ut längre. Och då menar jag inte kvalitén, utan videon är lika mörk och tradig som innan boosten. (Och ja jag har valt att endast behålla den boostade videon)

Är tanken att att allt man spelar in med videoboost endast ska se bra ut på ena egna telefon?

2. tag

tag Professional Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Tar du rätt fil då? Videobosten stannar på Google Photo, behövs väl laddas ner i telefonen för dela på Facebook än idag då man inte kan välja i appar direkt från molnet än så länge.

SÅ den video som finns på telefonen är nog original video klippet utan video boost på.

Det är just min gissning.

bernard likes this.
  3. Nille83

Nille83 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Men när den "boostat" färdigt kan jag välja att behålla antingen original-filen eller den boostade-filen. När jag väljer den boostade-filen så hamnar original-filen i papperskorgen. Så när jag tittar under "foto" så ser allt bra ut. Men när jag laddar upp eller när jag tittar i google-galleri (annan bildapp) på min telefon så är videon inte alls boostad.

4. tag

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kan det vara så du väljer HEVC formatet? Alla har inte stöd för formatet så lär det tas bort, AVC har oftast lite högre användning men frågan är om Facebook stöder det också.

Och tittar du på den med det formatet så behövs också enhet som stöder det.

Eller innehåller den någon annan typ av format på videon?

5. Nille83

Nille83 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Den kör MP4. Men jag ser att det blir likadant när jag ska in och redigera videon också. Känns som all färg försvinner nästan. Tog printscreen på videon.

Första bilden är när jag spelar upp video i "foto" andra är när jag t.ex. delar på Insta/FB eller t.ex. öppnar den i redigering i appen foto.

6. Nille83

Nille83 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har inte igång automatisk säkerhetskopiering men det ska väl inte behövas? Står ju att jag kan göra det med just denna videon.

Last edited: Dec 19, 2023
  7. tag

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Gjort lite tester för mig i appen filer så har jag både orginal filen och den boostade filen medans i Google Photo så ser jag bara den boostade videon, allting funkar men tar man bort däremot en av video så försvinner videoboost funktionen från Video.

Så min gissning nu är att när du laddar upp den på Facebook tillexempel måste båda video filerna vara med.

bernard likes this.
  8. Automan740

Automan740 Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Båda filerna kan du hitta i google photos. Öppna den färdigboostade filmen i photos, utan att spela upp den, scrolla ner , så ser du att det finns två ikoner, en som representerar den boostade, och en som representerar den icke boostade. Där kan du välja vilken version du vill behålla, om inte båda. När du tog bort en av videorna i files, kanske du valde fel och tog bort den boostade.

bernard likes this.
  9. tag

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Såg bara en jag själv. Men kanske grupperad och man missade det.