Vpn

Discussion in 'Off Topic' started by Kabe 780, Dec 29, 2025 at 16:24.

1. Kabe 780

Kabe 780 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Använder ni vpn på era routers och isåfall fall varför?

2. smaulänningen

smaulänningen Kid Droid Medlem

Operatör:
    Comviq, HalebopGo,Hallon

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, HalebopGo,Hallon
    Nej, har aldrig använt VPN. Inte ens på den tiden man höll på nedladding och fildelning via The Pirate Bay (preskriberat idag :cool: ) så använde jag VPN. Största faran idag är väl BankID/Mobilt BankID om någon lyckas tömma mina bankkonton, aktiefondkonton, VPC-konton och lyckas skriva över min fastighet på sig själva. Dvs stjäl mina tillgångar. Eller kanske tom stjäl min identitet. :( Bankerna som utfärdar BankID är ju ena jävla rövhål och staten har ju noll intelligens och ger blanka fan i offren. :mad:.

Last edited: Dec 29, 2025 at 18:01
  3. mbs

mbs Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, för att säkert kunna ansluta till mina enheter när jag inte är hemma. Samt VPN mellan olika nätverk jag använder.

Men jag gissar att du menar för VPN för att dölja din IP-adress?
    För "vanligt" internet, där har jag enbart filtrering för att filtrera bort reklam, skadlig kod etc.

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Använder Tailscale enbart för att kunna komma åt servern och Home Assistant när jag inte är hemma. Annars hade jag inte använt VPN

5. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9a och IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9a och IPhone 15 pro max
    Nej inte på routern utan på enheter. Så när jag är utan för hemmet är den redan igång på telefonen. När det gäller dator och platta är det samma lokalt installerat för det finns många tjänster som inte tillåter eller fungerar dåligt när man har vpn. Ex: SVT både appen och www funkar en bra dag dåligt men för det mesta inte alls med vissa vpn (ipnr), bankid kan strula ibland, så man får starta-stoppa, byta server eller land. Sen blir svarstiderna längre beroende på hur många andra som är på samma server. Så jag skulle aldrig köra vpn på routern.
    Varför? Skydda mig mot id stöld, och jag får i samma veva skydd från annonser, malware och trackers inte alla men många. Nej jag fildelare inte, nej jag ser inte på netflix i fel land eller bryter mot andra ingångna avtal etc. Finns många av dom stora apparna jag aldrig öppnar utan vpn eller ens installerar. Folie hatt? Jepp varje dag!