Visst kan du använda en tvåfas 10 A koppling, men då har du ju ingen snabbladdning.....
De vanliga kontaktdonen är inte gjorda för många in- och urkopplingar, de blir alltså nötta sönder. Sedan är 230V 10A (2,3kW) lite lågt, vill man ladda på under 6 timmar kan det bli ett problem. De batterier som håller på att utvecklas kan laddas mycket snabbt men det betyder också att man kanske behöver 3-fas 400V 20A för att klara laddningen i hygglig tid. (Vet du ens vad abonnemanget kostar för en sådan uppsäkring??).
Om man antar att en bil har kanske 53kWh i batterier (Tesla Roadster har det) och låtsas att laddningseffektiviteten är 100% kan den behöva lite drygt 23 timmar för att ladda fullt med 230V 10A, med 3-fas 400V 10A på varje fas kan det gå snabbare: 4:25
Batterikapaciteten är på väg att gå upp ganska avsevärd vilket ytterligare understryker detta med laddningstiden, det är alltså ganska mycket effekt på inte så lång tid som det rör sig om, alltså är det inte bara att smälla upp ett uttag och sedan får det räcka.
Räcker det?? Snacka går ju..... men verkligheten ser ju annorlunda ut...
Skippa batterierna och satsa på den enda miljöbilstekniken som fungerar; bränsleceller!
Last edited: 4 september 2011