*

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ascii, 6 augusti 2012.

1. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.046

MINA ENHETER

Alla mobiler av samma modell beter sig likadant med samma mjukvara. Varför skulle det skilja sig menar du?

Känns som du tar illa upp när jag påstår att alla custom-roms fungerar dåligt. Med tanke på hur många olika jag provat och hur dåligt de fungerat så förstår jag inte varför det skulle vara annorlunda i något annat fall.

Det som skiljer är användarna och deras användarmönster. Jag betvivlar inte att många tycker att custom funkar bättre, men jag drar slutsatsen att det säger mer om användaren än romen i fråga.

Det är inget fel i att använda en smartphone primärt som leksak, men man ska vara medveten om att många användare faktiskt är beroende av sina nallar som telefoner betraktade. Då duger inte buggig hemmasnickrad skit som har kass batteritid och startar om sig en helt random.

Last edited: 14 augusti 2012
  2. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Och som redan har sagts så bara för att du har problem med custom roms av någon anledning betyder inte det att alla telefoner beter sig likadant med custom roms.

Cm6 på min hero hade både bättre batteritid och var stabilare än stock. Inga omstarter eller liknande.

Cm7 på min blade, helt stabil och bra batteritid. Aldrig startat om sig.

3. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Silicon heter kisel på svenska, hörru :)
    Och det är inte bara en metall, det är ett grundämne!

4. Kate

Mottagna gillanden:
    1.046

MINA ENHETER

Silicon heter Kisel på svenska. Dessutom är det ingen metall utan en halvmetall.

Tillverkningsprocesserna är så bra idag att skillnaden blir mycket liten. Om du ska maxa en hårdvara i klockfrekvens t.ex. kanske du märker någon individ klarar en något högre frekvens. Men man håller sig långt från dessa gränser då man gör mjukvara. Således är skillnaden mellan individerna försumbar i sammanhanget.

5. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Skillnaden mellan individer kan tyvärr vara stora. Detta eftersom de olika batcharna sätts ihop av olika leveranser komponenter, och kvalitetsskillnader bland komponenterna ger telefoner som kan fungera olika bra. Därför kan två ägare av samma märke och modell uppleva olika problem med sina respektive telefoner.

Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean

6. Kate

Mottagna gillanden:
    1.046

MINA ENHETER

I början av 90-talet hade intel problem med att alltför många ex. av 486-processorerna hade en ickefungerande mattematikdel. Man valde då att lansera en billigare modell utan mattematikdel så att man kunde sälja dessa ex ändå. Ett par år senare var det inga processorer som ofrivilligt saknade fungerande mattematikdel längre. Man tillverkade då processorerna utan mattematik direkt istället. Idag är automatiserad kretsproduktion så bra att skillnaderna mellan batcherna är mycket liten. Så liten att den mycket sällan ger någon märkbar skillnad på den slutliga produkten.

7. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Det där sistnämnda är helt enkelt inte sant. Visst är skillnaderna idag mindre än för 15 år sedan, betydligt mindre. Men problemen finns fortfarande kvar om än i mindre skala.

8. Kate

Mottagna gillanden:
    1.046

MINA ENHETER

Visst finns det skillnader mellan olika exemplar fortfarande. Men det förklarar inte att olika mjukvara fungerar olika bra för olika användare på olika telefoner.

Hur kan tillverkarna annars göra en modellspecifik mjukvara? Om individerna var så olika så skulle ju alla behöva sin egen version.

Det handlar om att olika användare har olika mönster. Vissa använder inte alla funktioner och märker inte av problemen. En bra mjukvara ska dock fungera tillräckligt bra för alla användare. Därför tar jag mig friheten att påstå att mjukvaror som inte gör det är undermåliga.