Amoled-SLCD

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av stroem1894, 28 augusti 2010.

1. stroem1894

stroem1894 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, jag har tänkt köpa en Htc Desire, men har nu hört att dom har börjat säljas med ''SLCD'' skärmar också. Om man nu skulle få en SLCD istället för AMOLED, vad är skillnaden? någon som har testat dom brevid varandra? har sett filmer där dom jämföra båda men ser ingen större skillnad.
    Spelar det någon roll vilken jag får egentligen?
    Tack!

2. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Skillnaden som jag ser det är nästan ingen. AMOLED har lite bättre beskådningsvinkel medan SLCD har lite mer korrekta färger (inte lika saturerade) samt att svärtan är inte riktigt lika bra på en SLCD. Men i de allra flesta fall kommer du inte märka någon skillnad alls.

Om du planerar att roota din Desire så har jag för mig att det är lite mer jobb med dom nya SLCD...

Vill du ha en ny Desire idag så är du nog så illa tvungen att acceptera SLCD - men jag tror inte att du kommer märka skillnaden.

3. stroem1894

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, tack så mycket :cool: :)

4. stroem1894

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Några andras åsikter? :)

5. Droid140

Droid140 Guest

Fyi köpte Desire igår hos Telenor, fick SLCD.

6. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Tror alla som säljs nu från 1:e aug (har ingen källa) säljs med SLCD...

7. owziee

owziee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41
    Telefon 2:
    Google Nexus 5X
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 10.4
    Platta 2:
    Nexus 9
    SLCD har ju längre livslängd... Tyvärr mattas ju AMOLED ur ganska snabbt med tiden. Hoppas inte skärmen ser ut som skit om ett år :( Sitter nämligen med mobilen typ 4 timmar / dag ibland...

8. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Baserat på det jag sett hittills så verkar skillnaderna vara marginella. Sammanfattat:
    (min uppfattning är baserad på testar jag tagit del av! Jag har inte testat skärmarna sida vid sida personligen)

Svärta:
    I ett mörkt rum är det rätt självklart att AMOLED vinner. I normalt ljus märker man ingen nämnvärd skillnad.
    Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=gUF4dLVdFKc
    (Vad jag förstår så är det SLCD's backlight på fullt blås i början, men omkring 0:36 så ser man att det blir mer jämnt, men AMOLED vinner ändå)

Prestanda i solljus:
    En ytterst marginell fördel för SLCD, men inte mycket.
    Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=LqkMxWEAG_E
    (Se till att jämföra när båda telefoner reflekterar himmel, för annars blir det tokigt ;))

Betraktningvinkel:
    Beror på vilken riktning man tittar mot skärmen i, men i det stora hela så verkar AMOLED prestera marginellt bättre (skillnaderna verkar vara större när AMOLED vinner än när SLCD vinner).
    Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=gY6qpnoziZM

Färg och kontrast:
    Det här är inte det enklaste att avgöra. AMOLED har utan tvekan livligare färger och bättre kontrast. Däremot säger experter att färgerna på AMOLED inte är lika "naturliga" som på SLCD. Frågan är väl egentligen om man föredrar att "dra på lite extra" och samtidigt få lite bättre kontrast på köpet? Eller om man hellre vill se "naturliga" färger? Ser man bara UI:t så skulle jag personligen välja livligare färger. Ska man däremot pilla med fotografier så antar jag att "naturliga" färger är bättre. Normalanvändaren lär inte märka någon skillnad alls.

Skärpa:
    Vad jag förstår så kommer SLCD inte med PenTile-matrix på subpixlarna (till skillnad från AMOLED). I det stora hela så är den "tekniska" skärpan givetvis samma för båda skärmar, men orienteringen av subpixlarna/strukturen på PenTile ger "oskarp" rendering av framförallt helt lodräta streck, vilket blir märkbart på exempelvis liten text (eftersom bokstäver till stor del består av lodräta linjer).

Sidospår: Jag måste dock säga att jag är fascinerad av hur PenTile-systemet fungerar. Det ligger otroligt mycket tanke bakom det hela, och när man väl förstått hur de har lagt upp subpixlarna map ögats känslighet mot olika ljus osv så blir man lite smått imponerad!

Responstid:
    Jag vet inte vad Desires SLCD eller AMOLED har för responstid. Men OLED-displayer har responstider som är bråkdelar av även de snabbaste LCD-displayerna (vilket även Samsung påstår om sin AMOLED, men de ger dock inga exakta specifikationer). Vi snackar alltså om storleksordningen 0,0x millisekunder för OLED medan LCD fortfarande sitter på heltal. Det är dock fortfarande inget som normalanvändaren lär uppfatta förutom i särskilda fall (väldigt snabba spel, filmklipp, etc). :)

Strömförbrukning:
    LCD drar ~lika mycket ström oavsett vad den visar. AMOLED varierar förbrukningen med mängden ljus i bilden (mörkt = mindre krävande). Har inga specifika siffror på hur det är på just Desires skärmar, eller var "beak even" för mörkt/ljust-förhållandet ligger på. Gissningsvis är skillnaden i praktiken minimal.

Det dyker säkert upp mer info nu när SLCD börjar komma ut i butikerna.
    Men kontentan av det jag sett hittills är att skillnaden är minimal. Inget att hänga upp sig på om du frågar mig.

Tydligen så är "halveringstiden" för en OLED-pixel minst 12 000 timmar om den är blå (de andra pixlarna klarar sig mycket längre). Din skärm håller alltså uppskattningsvis i cirka 8 år till med den kvalitén om den bara visar blått hela tiden. Det gör den sannolikt inte, så den verkliga tiden är längre. Du behöver nog inte oroa dig :)

Last edited: 30 augusti 2010
  9. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

När vi nu är inne på hur länge skärmarna håller... jag har läst någonstans att oled-skärmar är känsligare mot UV-strålning än andra skärmar. Jag kommer inte ihåg var jag läste det och/eller om källan är trovärdig. Är det någon här som vet?

10. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Vad skulle effekten av UV-strålningen vara? Att den försämrar kvalitén (färg/ljusstyrka) på skärmen eller?

11. owziee

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41
    Telefon 2:
    Google Nexus 5X
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Platta 2:
    Nexus 9
  12. owziee

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41
    Telefon 2:
    Google Nexus 5X
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Platta 2:
    Nexus 9
    Har surfat runt lite nu & försökt hitta rätt info angående halveringstid på OLED pixlarna, enligt vad jag förstår är den 5000 - 15 000 timmar ( snacka om intervall :) ) till 50% av ursprungliga ljusstyrkan försvunnit. Blå verkar ha sämst livslängd så där kan man väl räkna med 5000 max då?

Alltså efter 5000 timmar borde skärmen va ganska fucked då eftersom färgstick börjar uppstå när färgerna åldras olika. Sitter man typ 4 timmar om dan om man är lika extrem som jag har man ju wastat bort 1400-1500 timmar då på ett år så nog borde bildkvalitén vara märkbart försämrat än om inte mycket...

Last edited: 29 augusti 2010
  13. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

OK, källan är alltså en anonym kommentar till en tidningsartikel..??
    Jag säger inte att kommentaren är fel, men det låter inte helt tillförlitligt. Både info om UV och "brinntiden" verkar du ha hämtat från samma kommentar, likaså färgstick:

Njae, det låter som en lite väl tunn faktabank om man bara ser till detta.

Nåväl, jag kan tänka mig att UV-ljus kan vara ett stort problem om man exempelvis vill köra en OLED-display i ett skyltfönster. Jag har däremot svårt att tro att det innebär något större problem på en mobiltelefon med någotlunda normal användning.

Angående livslängd så hittade i alla fall jag följande:
    Wikipedia säger ~14 000 timmar för blå. Gissningsvis färska siffror, men dock ingen källa på just det påståendet.
    Den här presentationen om AMOLED säger 12 000 för blå (2008?)
    Enligt Epson var ~5000 timmar "standard" för 6 år sedan, och de räknade då med att slå 10 000 timmar till 2007.
    Enligt den här presentationen så kommer man ner i 6000 timmar om man ligger på 500 cd/m2, vilket är mycket hög ljusstyrka. I normala fall verkar det vara >10 000 för blå, under 2007.

Det man säger om andra färger är att de håller betydligt längre än blå, så dessa lär inte vara ett problem alls.

14. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lyser era AMOLED desires lite när de används i ett kolsvart rum? Min gör det men jag har en från den andra "batchen" av desires som kom i Sverige så det skulle vara konstigt om det var SLCD.

EDIT: Gäller dock endast om bakgrunden är helt svart, om det är något annat ser man inte att den lyser väldigt svagt men den är inte svart, kanske är något ljus från knapparnas belysning som läcker fast det skulle vara konstigt eftersom det är jämt över hela skärmen.

15. fogel

fogel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En dum fråga, kanske - Finns det nåt enkelt sätt att ta reda på vad för typ av skärm man har? Jag köpte min Desire i en Telenorbutik den 10:e aug.. troligtvis en SLCD jag fick då?

16. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.311
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testa med att visa en svart bild i ett mörkt rum, lyser det något eller är det helt svart? Om det är helt svart så är det en AMOLED-skärm.

17. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle dock vara ganska konstigt, vad jag vet fanns det inte några med SLCD när jag köpte min i april och min lyser VÄLDIGT svagt när man visar en helsvart bild.

18. Droid140

Droid140 Guest

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/gUF4dLVdFKc?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/gUF4dLVdFKc?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

19. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min är köpt i april, bara en vecka ungefär efter den släpptes. Står t.om. AMOLED på lådan den kom i. Jag har skrivit till supporten och frågat om det är möjligt att det är en SLCD ändå men det låter ganska otroligt.

Jag vet att det är ett tecken på att det inte är AMOLED om det lyser lite men jag har den rosa tonen när man sänker ljusstyrkan till 0%.

EDIT: Har inte med tråden att göra men lite intressant läsning om PenTile matrix. http://www.nouvoyance.com/files/pdf...suring Display Resolution RGB L6 12-17-07.pdf

20. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER