Fråga: Återställa Nexus

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av 4ndroid, 17 maj 2012.

1. 4ndroid

4ndroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    En vän säljer sin Galaxy Nexus, jag har tänkt köpa den. Men nu är den rootad och har upplåst bootloader, tror den har franco kernel. Detta vill jag inte ha, jag vill ha stock yakju.

Är det lätt att gå tillbaka till detta då och göra den icke rootad och låsa bootloadern? Telefonen är svenskköpt, yakjuxw. Alltså, jag vill ha den så som den blir efter yakjuxw --> yakju guiden.

Den har även en "död pixel" har han sagt, men han har även sagt att detta ska gå att reparera med en app i Google Play. Är detta sant?

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

3. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Det ska inte vara några problem att gå "tillbaka" till åtminstonde yakju, eftersom filerna för flashning till det finns tillgängliga. Det _enda_ jag kan se som ett hinder, om det fungerar på något vis alls likt HTC och Nexus One, är om den recovery som ska flasha yakju av någon anledning inte får flashas in. Det var lite trubbel när Nexus One:s recovery uppdaterades och man vill läsa in en stock image av Android på den, för då kunde recoveryn sparka bakut tills man hittade en stock image som passade till recoveryn.
    Dock använder man en custom recovery för att flasha just yakju och jag kan inte se det som en rimlig möjlighet att man inte skulle kunna flasha in denna recovery och därefter flasha yakju (enligt Gör din yakjuxw till yakju-tråden som Diezel gjort). Om någon annan har defintivt säkerställd kunskap som kan dementera/bekräfta det jag sagt är det ju bara bra. (Ascii verkar vara på samma bana som jag, så då är vi iaf två...)

Det här beror på om det verkligen är en död pixel eller inte. Ibland finns det pixlar som vid första anblick verkar döda, men som kan hoppa igång efter en tids användande. För döda pixlar som är verkligt döda finns ingen bot, bara att försöka felanmäla och se om det går på garanti, skicka in på reparation mot betalning eller byta skärmen själv.
    Kör ett program likt det som Ascii föreslår och se om den kommer igång. Du vet dock aldrig om den kan få för sig att muppa ur senare, men det gäller ju i stort sett för alla pixlar. :)
    Jag måste säga att jag tycker det är lite underligt att han säger att det kan fixas, men inte gjort det själv redan....

Last edited: 17 maj 2012
  4. 4ndroid

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Tack! Kan väldigt lite om att roota och sånt :/ får se hur jag gör, eller så köper jag bara en ny telefon till min syster. Äger själv en GNex.

Jag vet inte vad han menade för app. Tyckte det verkade lite märkligt att man ens kan (?) väcka pixlar till liv igen.

Tack! Detta verkar riktigt komplicerat! :/ Som jag skrev ovan så får jag se hur jag gör då. Äger själv en orootad GNex, men nu vill min syster också ha en ny telefon. Kanske får köpa en ny istället.

Det var inte ens min vän som rootade telefonen, det var hans kompis som gjorde det åt han. Min kompis kan inte så mycket om att roota heller, så han har inte riktigt koll på vad som har stoppats in. Franco kernel har han sagt iallafall.

Jo jag tycker också denna pixel grej är underlig. Visste inte ens att man kan (?) väcka döda pixlar till liv. Men han slutade använda telefonen för en månad sedan (köpte en One X). Så han liksom struntade i att åtgärda problemen. Nu ska den bara säljas.

5. Ascii

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Det verkar vara så att det kan röra sig om en "stuck pixel" istället för en "dead pixel". Är det en svart pixel det gäller så är den stendöd och en ny skärm behövs.

6. 4ndroid

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Okej tack så mycket. Vet inte hur det är men kanske klarar mig med den döda pixeln om den nu är död.

---

Kan någon kanske klura ihop en liten guide? Det enda jag vet är att det är franco kernel i den. Vet inget mer än "franco kernel". Vill ha den så som den blir efter yakjuxw --> yakju guiden, orootad och upplåst bootloader.

7. Ascii

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Pre: Säkerställ att du har alla drivrutiner installerade som behövs och att du har ADB-åtkomst (inställningar > developer options/utvecklarinställningar > usb debugging/usbfelsökning)

1. Stäng av mobilen och starta om den i fastboot-läge (volym upp+ner samt power-knappen)

2. Ladda ner Yakju härifrån: https://developers.google.com/android/nexus/images#yakju under titlen Factory Images "yakju" for Galaxy Nexus "maguro" (GSM/HSPA+)

3. Extracta den arkivfilen du laddat ner, och även alla andra arkivfiler du hittar inuti. Du ska nu ha 6 .img-filer.

4. Öppna en kommandotolk och navigera till där du har dessa 6 .imgfiler. Exkevera samtliga kommandon, en efter en:

Fastboot flash bootloader namn-på-bootloader.img
    Fastboot reboot-bootloader
    Fastboot flash radio namn-på-radio.img
    Fastboot reboot-bootloader
    Fastboot erase cache
    Fastboot erase userdata
    Fastboot flash system system.img
    Fastboot flash boot boot.img
    Fastboot flash recovery recovery.img
    Fastboot flash userdata userdata.img
    Fastboot reboot

Nu är du klar och kör nu yakju. Bootloadern kan du lämna olåst, eller så låser du den med "fastboot oem lock"

Skrev denna hastigt och är trött så reserverar mig för slarvfel.

DrLaban gillar detta.
  8. 4ndroid

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Tack så mycket! Köper nog en ny istället, orootad, blir lite för klyddigt ;)

9. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Annars kan du göra det på lätta sättet: ladda ner galaxy nexus toolkit + en yakju image från Google och klicka några gånger så är det klart...

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

10. 4ndroid

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Går man tillväga så som Ascii skrev då?

11. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Toolkitet gör samma sak åt dig, utan att du behöver skriva massa kommandon. Många tycker att det är bättre att lära sig dessa själv, och det är det ju också, men har man inte tid eller intresse så finns det finfina hjälpmedel som toolkitet.

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2

12. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Ja, det är ett av flera sätt för att nå dit du vill nå. Vilket som är bättre eller sämre är nog högst personligt

13. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Onödigt mycket skriveri :)

1. Stäng av mobilen och starta om den i fastboot-läge (volym upp+ner samt power-knappen)

2. Ladda ner Yakju härifrån: https://developers.google.com/android/nexus/images#yakju under titlen Factory Images "yakju" for Galaxy Nexus "maguro" (GSM/HSPA+)

3. Extracta den arkivfilen du laddat ner, och även alla andra arkivfiler du hittar inuti. Du ska nu ha 2 .img-filer och 1 zip-fil. Packa upp till samma mapp där du har fastboot.exe.

4. Skriv sedan, i tur och ordning och vänta på Success! mellan varje kommando...

flash bootloader bootloader-maguro-primela03.img
    fastboot reboot-bootloader
    fastboot flash radio radio-maguro-i9250xxla02.img
    fastboot reboot-bootloader
    fastboot -w update image-yakju-imm76i.zip

-w rensar all data på telefonen. Nu är den stock, sånär som på bootloadern. Denna kan du låsa med

fastboot OEM lock

men lämna den upplåst... :)

14. Ascii

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Pah.. hårklyverier ^^

15. 4ndroid

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Öhm, ska man inte koppla in mobilen i datorn eller nåt? Jag är noob på detta ja.

16. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon: