Jag har efter att ha tagit bort LGs övervakning och Googles övervakning hamnat i ett läge där min telefon drar ca 2/3% (0,67%) batteri i timmen. Detta är inklusive mailsynkningar, exchange, chatt och andra live-tjänster igång. Under denna tid så har jag även igång en del annat. Radion ligger ansluten på 4G/LTE, men datatrafiken går via WiFi som är aktiverat hela tiden och dessutom anslutet när jag befinner mig hemma eller på jobbet. Bluetooth är igång, emn inte aktiv annat än i bilen på väg till arbetet.
Helt makalöst. I praktiken så kommer jag att klara ca två dygn (två dagar och en natt) tungt användande (med mycket skärm) och ca fyra dygn (
tre nätter) lätt användande på en enda laddning.
Det går att göra mer (stänga av data helt på natten osv), men detta får räcka ett tag...
Nästa steg är istället att roota så att jag med automatik (app) kan:
- byta till 2G/3G enbart när jag är på WiFi (då jag har halvkass 4G/LTE-täckning hemma), detta gör nog att fler samtal kommer fram också - en del samtal tappas då CS fallback från LTE inte alltid lyckas). Detta skulle nog spara lite batteri också.
Kan ju också börja automatisera Bluetooth, så att det bara är aktivt när jag inte är på WiFi, samt om inkommande eller utgående samtal initieras.
Osv...
Click to expand...