Fråga: Batteritid

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av perperub, 9 maj 2011.

1. Hephalonia

Hephalonia Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hade på Wifi över natten när telefonen precis var fulladdad. Landade på 89%. Drar ungefär dubbelt så mycket batteri som utan Wifi. Brukar ha det avstängt och sätta på när jag ska använda nätet mycket, går ju såpass smidigt.

Bifogade filer:

bamdad gillar detta.
  2. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag håller också med om att det är löjligt att behöva stänga av allt. Men det finns ju inte mycket att välja på om man faktiskt vill behålla just denna telefon. Det är ärligt talat många saker som gör att jag känner att jag köpt grisen i säcken, exempelvis att min aldrig lyckats hålla sig igång i ett helt dygn, vare sig för batteriet eller random crasher. Inte heller kan jag ha på ficklampan längre än en minut, för då hänger den sig. Inte heller kan jag få den att ladda custom LCD densitet vid boot, trots att jag skriver till systemet. Eller att displayen är gul på ena sidan och att samtalskvalitén suger... Usch, det känns som att jag beskriver värsta måndagsexemplaret, men jag antar att jag inte är ensam om dessa problem...??? :(

Sent from my disappointing GT-I9100

3. bamdad

bamdad Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack det var jätte imponerande. Min skulle ha varit under 50% om jag hade wifie en på under samma tidsrymd. Nu börjar jag bli säkert på att det kan ha varit en hårdvar fel plus bugg i Android som gjorde att min battritid var så kass. Jag ska försöka tag på en ny S II, fast de flesta har den inte på lager. Hoppas att den ska vara bättre än den som jag skickade in för refound.

4. Max Power

Max Power Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

I tråden säger flera att batteriet räckt si och så länge trots att de "pillat med telefonen" hela dagen. Detta säger mig ingenting. Att pilla med mobilen hela dagen borde innebära att displayen är på i kanske 8-10 timmar vilket knappast är rimligt. Det vore uppskattat om ni istället skriver ut tex. hur länge displayen verkligen varit igång, WiFi on/off, synk on/off, surfningstid etc. Då blir det faktiskt jämförbart för oss andra också.

5. xclusiv8

xclusiv8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Håller med fullt ut. Det borde finnas en standard för hur vi ska skriva rapporter om batteriet. Alla har en egen uppfattning om vad "hela dagen" är.

6. Max Power

Max Power Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Varning för långt inlägg!

Jag tillhör tyvärr den skara som är riktigt missnöjd med batteritiden. Jag använder dock mobilen väldigt mycket - nästan uteslutande som surfmaskin. Jag vet inte riktigt om jag har batteribuggen, men jag misstänker det. Android OS kan dra allt från 1,5-3 min/h, men när jag kollar klockfrekvensen med Temp+CPU V2 så går den faktiskt ner till 200MHz efter några sekunders inaktivitet på hemskärmen så jag vet inte...

Om jag surfar ungefär 50/50 mellan mobilappar och på fullversionssidor via olika browsers (huvudsakligen text på forum/teknikbloggar och extremt lite youtubeklipp) så håller batteriet i max 5h. Detta gäller både med WiFi on och WiFi off om 3G-mottagningen är skakig (dvs går ner till 2G några gånger i timmen).
    Övriga inställningar är batterioptimerade: BT off, GPS off, musik off, synk off, displayens ljusstyrka på ca 25%.

Visst, om jag endast surfar sparsamt och displayen inte är igång mer än 3h så håller mobilen 16-17h. Som det är nu måste jag ladda mobilen 2ggr per dag och det är inte okej. Som referens kan jag nämna iPhone 3GS, som med 1,5 år gammalt batteri med liknande användning klarade en dag på 1,5 laddningar.

Jag har switchat batteri med frugans SGSII och fick faktiskt aningens bättre batteritid - från 4,5h till 5h ungefär. Frugan klarar sig dock utan problem i 2 dygn på en laddning med mitt batteri, men då surfar hon max ett par timmar - dock har hon Wifi på hela tiden förutom nattetid som spenderas i flygplansläge. Jag planerar att låna hennes mobil vid tillfälle och jämföra batteritiden med min vid "heavy usage". Min SGSII har KE2, hennes KE1. Jag märker ingen skillnad från när jag hade KE1 dock.

Enda sättet för mig att stå ut med detta blir att köpa ett flerpack med extrabatterier+laddare på eBay och swappa ett par gånger om dagen - bökigt... Sedan får vi hoppas att batteribuggen blir åtgärdad fortast möjligt - förutsatt att det är problemet.

Jag kan nämna att jag testat Green Power och Juice Defender, men utan nämnvärd förbättring eftersom jag använder mobilen mest hela tiden. Dessutom fick jag problem med omställning från WiFi till 3G med Juice Defender, så jag avinstallerade den.
    Jag har dessutom avinstallerat uppdateringar för Maps utan märkbar skillnad. Watchdog varnar ibland för att events/0, suspend och Android-system går över 40/50% så det kan ju vara ett tecken på batteribuggen förstås.

Trots allt detta så är jag faktiskt mest missnöjd med tiden det tar att ladda telefonen från 1-100%. Aldrig under 3,5 h och allt som oftast 4-5 h (ibland närmare 6h)! Samma för frugan ("rekordet" är 6h25min!). Jag fattar inte varför laddtiderna varierar så mycket, men misstänker att mobilen lätt blir för varm om den tex. ligger i sängen på ett lakan och laddar jämfört med på ett bord med bra värmeavledning och att laddningen avbryts eller avtar i styrka vid dessa tillfällen. Man kan också se att laddningen ibland sker stötvis - många gånger snabbas uppladdningen på när man tar upp mobilen och pillar lite i några minuter, märkligt nog. Detta gör det ju omöjligt att använda telefonen om man inte har direkt närhet till ett uttag - värdelöst! iPhonen var ju fulladdad under 2h!

Någon som jämfört laddningstiden med en 1A-laddare och Samsungs 0.7A-laddare? Vore mumma om man kunde korta ned laddtiden rejält på det sättet.

7. malavan

malavan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

jag undrar bara alla dem som har gjort en review på den här telefonen hade för version av hårdvara och mjukvara.Börjar bli riktig trött på olika fel på olika tel märke nexus one hade födröjningen under samtal och den här har batteri buggen.Jag är ingen iphone kille men det känns att det bra ha en hårvara och jobba med.
    Hur är Objektivitet på olika saiter egentligen det finns knappt nån som har nämnt det här med batteri problemet.Om 2.3.4 ska lösa det här då lär det dröja.

kul gå runt med massa batteri i fickan lol.

Last edited: 29 maj 2011
  8. hogart

hogart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jag kan återskapa, och lösa felet om och om igen.
    Men jag antar att det inte spelar någon roll.

9. Tärning

Tärning Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag fulladdade min telefon igårkväll och ryckte ur kabeln precis innan jag somnade. Märkte när jag vaknade att jag glömt wifi på och att en youtubevideo var öppen. Färdigbuffrad självklart. Sov ungefär 10h och när jag vaknade var batteriet på 96%! Så ja. Några av oss har fått acceptabla batterier!

bamdad gillar detta.
  10. malavan

malavan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

ok rena lotto vilken model man har fått.

11. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    657

MINA ENHETER

Nu har jag bara laddat min full en gång men..

Slet ut laddaren kl 0630 imorse.
    1600 slut ström..

Skärmen hade dragit 55 procent och surfning 15 procent.
    Resten hade inte dragit mycket så jag verkar inte ha nån batteribugg iaf...
    Har skärmen på mörkaste.
    Sett film 20 minuter å surrat 15 minuter kanske.
    Resten surfat å lekt..

Men de bör väl bli lite bättre med tiden.

12. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Med tanke på att ingen annan lyckas återskapa det så spelar det ingen roll nej
    Om du var seriös hade du postat på xda och lite mer information IE screenshots och logs

13. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Skaffade GreenPower igår, men känner det som att det blivit klart mycket sämre se'n dess.. Kan vara tillfälligheter, men data kopplas ner och går se'n inte att få igång igen genom omstart (av datauppkoppling), flyplansläge eller genom att stänga av och se'n sätta på telefonen igen. (Lösningen verkar vara att gå in på Inställningar - Mobila nätverk - Åtkomstpunktnamn - klicka på, i mitt fall, "Tele 2" och se'n gå ut igen utan att ändra något.)

Men batteriet drogs också dubbelt så mycket över natten, och på två-tre timmar nu under da'n drog den omkring 20% medan skärmen var släckt. Watchdog har också klagat över suspend och events/0 som tidigare inte gick upp över 40% annat än i undantagsfall, men nu har varit uppe i 70-99% flera gånger.. Se'n har WiFi-delning också blivit ett problem igen.

Nu köpte jag fullversionen av Watchdog och svartlistade den Wi-Fi-delning och Wi-Fi-Sharing. Skickar med ett par screenshots från SystemPanel och Watchdog. Lägg märke till hur mycket CPUn har arbetat de senaste två timmarna, trots att telefonen inte har använts alls, och att WiFi-delning och Android-system ligger extremt högt, trots att Watchdog visat processer i realtid, vilket brukar resultera i att det själv ligger på 20%+, men här bredvid de andra landar under 5%..

[​IMG][​IMG]

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Last edited: 29 maj 2011
    bamdad gillar detta.
  14. hogart

hogart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Inte direkt så att jag är oseriös i det jag skriver. Dessutom väldigt svårt att posta på xda när jag knappt vet vad det är för något.

Och jo, fler verkar ha lyckats återskapa det, om du läser tråden ser du.. Verkar dock inte hjälpa alla, så, ja. I leave it be from nu, ber om ursäkt för att jag försöker upplysa..

15. bamdad

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej
    Tack för informationen, Nu jag har en fundering över Watchdog, vad jag har förstått är att om man vill stoppa något av processen som tillhör systemet måste man roota systemet först och sedan med något program blacklista de process man önskar att inte ska köras. Nu om din system är inte rootad kan inte det resultera i att servicen vill komma igång och Watchdog vill döda den och den hämnar i en oändlig loop och den gör att systemet blir mer aktiv och till följd man förlora mer battri? Jag är nytt på Android som sagt det var bara en fundering. Tackar alla för svar.

16. bamdad

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej
    Varför vill inte du prata i klar språk? Om det är något du har kommit på det vore bra att bidra med dina funderingar kanske vi andra kan komma med förslag eller bekräftelse/svar på dina förslag eller funderingar. Tack

17. bamdad

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej!
    Jag det verkar så. Undrar om de har använt sig av olika chipset i olika modeller. Hur somhelst beställt en ny hoppas att den fungerar bättre. Jag tror att den kommer om en vecka den andra är redan insikickat och väntar på refound. Den är en älskvärd mobil bortsett från battribuggen, avsaknaden av ansikt igen känning och NFC jag kan leva utan dessa men inte med battribuggen.

18. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag tror inte de använder sig av olika chipsets.. Det känns däremot mer som att fabriken som bygger dem inte riktigt fått kläm på det helt ännu. Men jag håller med annars, det är en grym mobil, trots dess brister. Jag håller också tummarna för att nästa batch är bättre då jag också ska byta in min.

Sent from my disappointing GT - I9100

19. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

@ merlininsider: Ett tips är att ställa in watchdog till att varna redan vid 10% och sedan whitelista alla appar och processer förutom just suspend och events0. När du sedan får en notifiering att dessa processer har stigit över gränsen kan du starta om mobilen och därmed avsluta vilken applikation det än är som trilskas och gör så att suspend håller igång telefonen. Jag har själv tillämpat denna taktik och den fungerar relativt bra även om den innebär ett par omstarter om dagen.

20. tysonayt

tysonayt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Tycker att min klarar sig bra :)

Har legat mest oanvänd under helgen med synk, wifi på och mest bara skickat några sms och kollat lite mail