Batteritiden

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av bonji, 11 december 2009.

1. bonji

bonji Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

finns det någon lista här på forumet med program man bör akta sig för när det gäller batteribovar. jag har märkt flera gånger att även om jag inte använt telefonen på ett par timmar kan tex handcent,roadsync,maps mm vara på i bakrunden och då rensar jag processer med ATK varje gång jag slår av skärmen.

2. Callahan

Callahan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Man ska skilja på processer i bakgrunden och sådana som drar processorkraft och batteri. Handcent måste ju ligga i bakgrunden för att kunna ta emot sms. Den drar ju noll i processorkraft vid vila. Dock allokerar den visst minne.
    Andra program som synkar mot servrar kan tjuvdra processorkraft hela tiden då de förhindrar telefonen att gå ner i vila.

3. thalle

thalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Utan background data är jag nere i 53% efter 36h utan laddning.
    Då är det bara nåt enstaka kort samtal, ett gäng sms och lite allmänt pillande...

Lite tragiskt att man ska jubla över detta, men så är det väl i smartphone världen.

4. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Jag märkte att min batteri forsade iväg idag, CPU låg slickad på 100%. Boven visade sig vara nemoplayer (tack, "top"!) som låg kvar i bakgrunden, trots att den visades som avslutad överallt. Startade jag appen och stängde den igen hjälpte det inte, startade jag och dödade processen med task manager gick det bra dock.

Normalt ligger jag och pendlar på typ 3-10% CPU. Är det ungefär som er andra?

5. Kokka

Kokka Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tog min telefon från laddning för 4h35 min sedan och har nu 81% batteri kvar. När jag kollar vad som använts i spare parts ser fördelningen ut såhär:

Android system 89%
    Cell standby 4%
    Phone idle 4%
    Dialer 4%
    Voice calls 2%

Kollar jag sedan Time spent without sleeping 4h30min.

Det enda jag gjort med telefonen sedan jag tog den från laddning är att skickat typ 3 sms och pratat i telefonen 5 min. Jag har alltså använt den MAX 10 min, resten har den legat i fickan.

Antar att jag har något program som suger processorkraft, och därmed batteri. Hur tar jag reda på vilket det kan vara?

6. emilakered

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    "Time spent without sleeping" <-- Vart ser du det?

Tog min från laddning för exakt 4h sedan enligt telefonen och har 93% kvar.

46% - Cell standby
    44% - Cell idle
    6% - Android system
    4% - Display
    2% - Wi-Fi

Last edited: 19 december 2009
  7. Kokka

Kokka Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

"Time spent without sleeping" ses i appen spare parts som finns på market.

8. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Här diskuterar vi batteribovar samt hur man kan söka reda på dessa.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=3277

Nu är det dock inte alltid så enkelt att hitta dessa. Jag har ett antal metoder men likt förbaskat så kan vissa apps ligga & suga ur batteriet. Rent generellt så ska man dock akta sig för batteriwidgets som har en tendens att suga mycket ström, jag har lagt ned dessa & använder nu enbart en liten app som ligger på homescreen som jag öppnar för att kunna läsa av batteriet i %. Möjligt att det finns någon som inte suger ström men jag orkar inte testa fler nu...

Den viktigaste metoden att använda för att hitta en batteribov är att se till att luren går in i viloläge när skärmen släcks, på HTC Hero så kollar man då "wake time". Om den visar 80-100% & man vet att man bara använt luren sparsamt så är det någon app som håller den vaken. En batteriwidget jag använde gjorde att jag alltid hade uppemot 100% waketime oberoende om luren låg oanvänd eller inte.

Program som uppdaterar mot nätet ska man se till att dom inte uppdaterar för ofta, sånt kan suga en del ström. Vissa widgets, typ musikspelarwidgeten på min HTC Hero gör att musikspelaren visas som foreground i exempelvis Astro. Antar att den då drar lite ström så jag har plockat bort den & då går programmet i background, undersök alla widgets. Misstänker även SR playerwidgeten men är inte säker, Spotifywidgeten däremot verkar säker.

Chatprogram som ligger igång i bakgrunden är det värsta, de jag testat gör att luren inte går in i viloläge vilket tömmer den snabbt.

Jag jagar strömtjuvar för jämnan känns det som & ibland så kan luren helt plötsligt suga ur batteriet oförklarligt snabbt, en omstart brukar dock lösa detta & jag har ingen förklaring på varför?

9. Kokka

Kokka Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu känns det ju som att Android system är det som ligger och slurpar processor/ström. Och med tanke på namnet så känns det ju inte som att det är en app som man bara avinstallerar. Någon som har några råd? Kollar jag i astro så ligger android system konstant och hoppar mellan 2-10% cpu usage.

10. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det är nog normalt men det är inte den du ska inrikta dig på. Kolla in tråden https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=3277
    Där diskuteras metoder för att söka strömtjuvar, oerhört förvirrande men tyvärr så krävs flera olika metoder för att hitta boven...

11. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Har samma problem. Har nu installerat "spare parts" för att luska vidare...
    ...men saken är att jag inte har många program installerade alls...

12. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Och när jag tittar på partial wake som är det som dragit ström, så står android system för all den tiden...
    ...den hade hållit igång telefonen 11.35h idag, dvs lika länge som den varit urkopplad ur laddaren. Det verkar finnas ett par buggar i Liquiden när det gäller batteriförbrukningen....

13. emilakered

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Min gör iaf vad den ska..

"Time spent without sleeping: 10m 37s (4%)"
    4h sedan laddaren åkter ur och 95% batteri, det innebär cirka 80h batteritid vid "normal" ring-och-sms-användning. Helt OK.

Ni som har problem, har ni slagit av datasyncen i bakgrunden? Den håller telefonen vaken i princip hela tiden.

14. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Phone idle : 46% känns lite fel, vad har du för operator ? varför kör du 2g ? hur mycket signaltäckning har du?

det det vara funktionsfel på din batteri eller mobil också, det blir alltid en viss %fel vid tillverkningen och vissa klarar sig ur testerna utan att vara OK , inte så myket att vara ledsen för, jag föreslår att du kontaktar Acer eller butiken.

Last edited: 21 december 2009
  15. Tox

Tox Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har 18% batteri kvar

5h 36m 24s since unplugged

Cell standby 28%
    Wi-Fi 24%
    Phone idle 20%
    Android system 14%
    Display 13%

Time spent without sleeping 5h 39m 10s (100%)

Vad är det som är så argt i min lur? :(
    Rätt drygt att det går 6 timmar så börjar den klaga på dåligt batteri. Nu har jag visserligan anvnt den ganska flitigt idag, men inte SÅ flitigt. Ingen musik eller GPS. Wi-Fi stängde jag av för en stund sedan.

16. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den har inte fått sova alls typ, så det är det som är problemet. Vilket program det är som håller den vaken vet jag inte.

17. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Eftersom den aldrig sovit utan varit i gång sedan du kopplade ifrån laddaren så är det inte så konstigt att batteriet tar slut snabbt. Du behöver kolla vilket eller vilka program du har installerat som håller mobilen vaken. Vet inte om det finns inbyggt i din eller om Spare parts appen fungerar, men det är appar med hög partial wake usage du vill kolla efter.

18. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

du har ju inte markerat stay awake i applications--development ??
    testa markera den en gång och boka av den igen.
    kommer inte ihåg om du hade kört en hard reset ?
    det finns en nyare ROM i värsta fal du kan installera den och se om det hjälper

19. thalle

thalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har Telia med fullgod täckning.
    Varför jag kör 2g? Eh, näe det gör jag inte...?
    Tror inte min är sämre än någon annan, vad det verkar. Det blir väl inte bättre när telefonen ska hålla sig uppdaterad jämt o ständigt.
    Önskvärt vore väl att kunna ha lite bättre kontroll på vad man vill synca o inte.

20. McGilljam

McGilljam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jag hittar inte just det hur jag än letar i Spare Parts... är jag blind eller?