Boktips

Diskussion i 'Off Topic' startad av Avarell_Dalton, 2 maj 2011.

1. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Här kör vi boktips. E-böcker, ljudböcker eller vanliga pappersböcker. Själv lånar jag rätt mycket på biblioteket/elib online.

Börjar ändå med Anders Jallai, Spionen på FRA och Landsförrädaren (måste läsas i den ordningen då böckerna följer varann)

Spioner, privatspanare, konspirationer är väl bra taggar på dessa böcker

EDIT: Ändrade just trådens rubrik då vi verkligen fått en jump start. Nu håller vi i det här hörrni!

Last edited: 3 maj 2011
  2. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

får jag vara med om jag kör ljudböcker?

i så fall börjar vi med Shantaram av Gregory David Roberts

"I början av 1980-talet begick australiensaren Gregory David Roberts en rad väpnade rån för att bekosta sitt heroinmissbruk. Han åkte fast men lyckades rymma från ett av Australiens mest välbevakade fängelser. På falskt pass tog han sig sedan till Indien och anonymiteten i den myllrande miljonstaden Bombay.

Shantaram är Gregory David Roberts egen berättelse från de händelserika och omtumlande åren som förrymd fånge i Bombays undre värld. I ett av stadens slumområden öppnar han en sjukvårdsmottagning för de fattiga och nödställda. Han arbetar för maffian som pengatvättare och förfalskare av pass och han följer med maffialedaren Abdel Khader Khan till Afghanistan för att förse mujaheddin med vapen i kampen mot ryssarna. Han kastas i indiskt fängelse och får utstå tortyr och svält. I den grönögda mystiska Karla möter han kärleken.

Shantaram är ett niohundra sidor långt läsäventyr och en varm och innerlig kärleksförklaring till staden Bombay och dess människor. Det är en rå och hård värld Roberts beskriver, men det är en värld där kärleken, lojaliteten och vänskapen alltid står i centrum."

riktigt jävla bra får jag säga

3. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Alla ska med, eller vad var det sossarna sa? Jo men visst, boktips som boktips! Ser fram emot att läsa ditt tips även om 900 sidor låter mastigt :)

4. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

De senaste böckerna som införskaffats är:

Dog verkligen sex miljoner - Sanningen till sist av Richard E. Harwood

Granskning av folkräkningsuppgifter etc som har med förintelsen att göra

Nürnbergprocessen av Richard Harwood

"Boken Nürnbergprocessen av Richard Harwood är en bok vars avsikt är att väcka tankar kring ett skede i Världens historia som vi ofta hör och läser om men som sällan lämnar utrymme för diskussion och fritt tänkande.

I Nürnbergprocessen får vi läsa om hur rättegångarna i Nürnberg efter andra världskriget gick till. Läsaren får svar på en rad frågor: Hur utsågs vittnen? På vilka grunder dömdes de åtalade? Vem utsåg domarna? Är rättegångarna värdiga ett rättssamhälle?

Dessutom visar Harwood att krigsförbrytelser begicks av såväl USA, Storbritannien som Sovjetunionen. Ändå hamnade bara tyskar på de åtalades bänk. "

5. desire.

desire. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Läst hela boken själv, RIKTIGT bra måste jag säga :)
    Kan även tipsa om den ökända trilogin, av stieg larsson

Just nu håller jag på o läsa El Choco, skriven av Markus Lutteman.
    Handlar om en svensk man som försöker sig på att smuggla in kokain, och hamnar i fängelse i Bolivia. Riktigt bra hittills :)

6. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

mycket bra alla fyra böckerna faktiskt, plöjer igenom en hel del iof i ljudboksform för jag tycker det är riktigt avkopplande. hinner få med Maratonmarschen - Richard Bachman, Stephen King

"Boken utspelar sig i en mörk, alternativ amerikansk framtid där Maratonmarschen styrs av en man som kallar sig "Majoren". En gång varje år hålls denna stora tävlingen där hundra pojkar deltar. Tävlingen går ut på att gå så lång tid som möjligt utan minsta avbrott oavsett vad. Varje misstag eller nedtrappning av tempot bestraffas med en varning, efter tre varningar så får deltagaren en "ticket" dvs avrättning.

Vinnaren får "The Big Prize", allt han kan önska sig under resten av livet."
    Mycket bra lite psykologiskt obekvämt

7. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

På min läsplatta läser jag Svensk maffia av Lasse Wierup och Matti Larsson.

Börjar bli lite tråkigt, läste mest för att få en lite klarare bild hur de kriminella gängen i Sverige fungerar.

Sedan läser jag även Varsel av Stephen King. Kanske inte så lätt att koppla namnet på boken till det engelska namnet "The Shining". En väldigt bra skräckfilm (känd replik: "Here's Johnny").

Ta en titt på böckerna, om de låter lockande, hinner dock inte skriva mycket mer om de då jag måste plugga vidare nu.

8. AndroidFtw

AndroidFtw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Låter intressant, history is written by the victors stämmer väldigt bra när det gäller 2:a världskriget! Själv tipsar jag om att läsa hela Det Mörka Tornet-serien av Stephen King, det bästa jag har läst!

Last edited: 2 maj 2011
  9. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Båda böckerna är riktigt intressanta, första boken läste jag mer eller mindre från pärm till pärm i ett sträck.

Nürnbergprocessen är mer tungläst då den innehåller mycket brev, artiklar och uttalanden som inblandade gjort

10. AndroidFtw

AndroidFtw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag får ta och pallra mig ner till det lokala biblioteket och se om de har Dog verkligen sex miljoner - Sanningen till sist av Richard E. Harwood :)

11. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

kan närpå garantera att den inte finns på några bibliotek i landet då boken bla är olaglig i ett flertal europeiska länder, dock inte i Sverige än, men vi är ju duktiga på självcencur så

Den finns dock att köpa för 99kr dock vill jag inte länka till butiken här, skicka ett PM om du är intresserad

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Inte bara kaviar av Johannes Mario Simmel. Helt klart en bra bok.

Annars är ju milleniumtriologin en bra serie. Faktiskt.

El Choco : svensken i Bolivias mest ökända fängelse av Markus Lutteman är en annan bok jag gillade att läsa.

Finns många :)

13. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Haruki Murakami - Kafka på stranden

Romanen har två parallella historier som berättas om varandra i olika kapitel. De udda kapitlen följer Kafka Tamura, en femtonåring som rymmer hemifrån för att fly undan en oidipusförbannelse, samt för att finna sin mor och syster, som lämnat honom och fadern i unga år. Efter en rad äventyrliga förehavanden hamnar Kafka i ett privatägt bibliotek i staden Takamatsu, skött av Miss Saeki och den androgyna Oshima. Där tillbringar han sina dagar med att läsa tills dess att polisen vill höra honom angående ett brutalt mord.
    De jämna kapitlen berättar Nakatas historia, en genom en olycka förståndshandikappad äldre man som besitter förmågan att tala med katter. Förmågan har gjort det möjligt för Nakata att livnära sig på att återbörda bortsprungna katter till deras rättmätiga ägare. En dag när Nakata letar efter den katten Goma träffar han kattmördaren Johnnie Walker, som Nakata i sin tur mördar med en kniv (Johnnie Walker återkommer dock senare i romanen). Händelsen leder till att Nakata lämnar staden (för första gången i sitt liv), liftandes med lastbilschauffören Hoshino.

Även om Kafka på stranden består av två parallella historier, så sammanförs dessa när Nakata och Hoshino besöker det bibliotek där Kafka befinner sig. Nakata gör det även möjligt (utan att veta om det själv) för Kafka att vandra till "den andra sidan", en plats som finns just under våra fötter enligt författaren. Just förhållandet mellan parallella verkligheter, eller mellan dröm och verklighet, är ett genomgripande inslag i romanen.
    I intervjuer med tidningen The New Yorker säger Murakami att dennes intention med Kafka på stranden var att skriva en bok med bildliga gåtor, men utan att ge läsaren lösningar på dessa. Istället får varje läsare lägga ihop sina egna svar på gåtorna och formulera en egen lösning för sig själv.

14. will

will Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Nexus 7
    Härlig tråd :D

Är lite inne på svenska böcker för tillfället och läser just nu "Nirvanaprojektet" av Stefan Tegenfalk. Det är andra delen i en kriminaltrilogi som börjar med "Vredens tid" som då såklart ska läsas först.

Om Vredens tid:

"En septembermorgon 2004 frontalkrockar två bilar på en glest trafikerad riksväg. Kollisionen är våldsam. Tioåriga Cecilia slungas ut genom rutan och är död innan hon slår i marken. Fem år senare får kriminalkommissarie Walter Gröhn ett förbryllande fall på sitt bord - en död taxichaufför och en förövare som inte har en aning om varför han begått brottet. Det första mordet följs av fler, alla lika brutala, och alla till synes lika oförklarliga. Tillsammans med den begåvade praktikanten Jonna de Brugge från Rikspolisstyrelsens särskilda utredningsenhet börjar Walter nysta i trådar som leder både bakåt i tiden och rakt in i det svenska rättssystemets hjärta. Sanningen de närmar sig är lika osannolik som fruktansvärd och när Walter fråntas fallet ställs allting på sin spets. Snart tvingas han in i ett spel med både sin egen och Jonnas framtid som insats."

Rekommenderas helt klart :)

15. desire.

desire. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Copycat :P

16. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Saknas ett par självklara böcker som tex:

Douglas Adams - Liftarens Guide Till Galaxen-serien
    Terry Pratchetts böcker

Sedan lite mer kanske ovanliga böcker:

Ayn Rand - The Fountainhead
    Ayn Rand - Atlas Shrugged
    Terry Goodkinds böcker om Richard Rahl
    Simon Singh - Salvekvick och kvacksalveri : alternativmedicinen under luppen

Finns iofs många många andra bra böcker men då kommer inlägget att bli hur långt som helst

17. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Spionen på FRA var grymt bra, skall snart lyssna på Landsförrädaren

18. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Världsmästarna - När Sverige blev mångkulturellt
    -
    Julia Caesar
    http://booksondemand.e-butik.se/?artnr=2044

Fler ministrar borde gråta
    -
    Julia Caesar
    http://booksondemand.e-butik.se/?artnr=2044

Dom två kan jag rekonendera. Rätt intressanta böcker.

19. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

jag gör på rekommendation det samma börjar med spionen

20. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Tvekampen (aka First Blood) av David Morrell