Dålig GPS

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Alphashooter, 19 oktober 2010.

1. Alphashooter

Alphashooter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej,

Nån som vet om man kan förbättra noggrannheten på GPS;en i X10Mini?
    Använder Mytracks men spåret blir ett jäkla zick-zack spår som blir alldeles för långt mot verkligheten på samma sätt som Swedroids test av GPS:en i X8:an.

Verkar bara vara Iphone som fixar det någorlunda :(

Tycker den funkar kass för geocaching också. Har testat mot ett par kända cacher men man kommer lätt 10m fel.

2. Fredrik_Spindel

Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

Vad använder du för program för att geocacha? Jag kör med c:geo och jag har inga problem.

3. Alphashooter

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag kör också c:geo

Vad gäller Mytracks så gick jag en 3km slinga i skogen men Mytracks tyckte jag hade gått 5,6(!!??)Km. På Google maps ser man att spåret ligger i zick-zack
    och ibland långt ut i "spenaten".:cry:

4. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Prova Cardiotrainer istället för mytracks. När testade det på en 7km cykeltur så skiljde det 200 meter mellan min cykeldator och cardiotrainer (3%). I cardiotrainer finns det även en inställning för "gps filter" vilken ska kunna filtrera bort gps punkter som är dålig precision på, detta har jag dock inte provat.

Om du tittar närmare på MyTracks spåren i X8 testet så verkar det som om iphone jämnar ut spåret, alla svängar är avrundade. Det kan ju också vara så att iphone är mycket bättre, vilket den borde vara med tanke på priset.

5. Alphashooter

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ok, jag får testa Cardiotrainer

6. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    My Tracks utjämnar inget såvitt jag vet, den rapporterar bara vad GPS:en säger, helt enkelt. Cardiotrainer har säkert någon smart algoritm för att gissa fram ett snitt.

Det skall dock sägas att Nexus One med My Tracks (som som sagt inte "fuskar") bara var några få % fel - att jämföra med X10 mini/X8 som var 20-30% fel.

Vi har dock inte med Nexus One i vårt test då GPS:en den på just den testrundan inte fick kontakt med satelliterna förrän efter att rundan hade påbörjats.

7. martin3

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag har märk att i mitt område ligger vägarna i google maps ofta 10m fel jämfört med satellitbilden. Satellitbilden verkar vara den som är "rätt". Något att glädja sig åt är kanske att felet i gps:en ofta är mindre än felet i google maps :-)

8. martin3

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jo, men det ligger säkert mjukvara (drivrutiner) mellan gps:en och mytracks. En gissning är att dessa drivrutiner säkert kan jämna ut positioner. Kommer du ihåg om ni gjorde 90 graders svängar med cykeln under testet, eller sådär fina mjuka svängar som iphone visar i flera kurvor?
    Helt klart är att x8/x10 gps:en svänger mycket, inte ens bra mjukvara kan nog rädda upp detta.

9. axelwf

axelwf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har meckat lite med inställningarna i MyTracks och tycker efter det att det funkar riktigt bra! Ungefär 100m fel på en 8,5 km sträcka är godkänt, va? Men visst, man kan ju ha mer eller mindre flyt beroende på väder och omgivningar...

Mina inställningar (de jag ändrat från de "rekommenderade" = inom parantes)
    - Min. tid mellan punkter: 10s (högsta)
    - Min. distans mellan punkter: 10m (5m)
    - Minsta precision: 20m (200m)

Den sista där är väl den som gör tricket, kräver ju dock att gps har ganska fri sikt mot himmelen där ovan.

Har inte testat så mkt mer, berätta gärna om nån annan testat med andra inställningar!

10. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Troligen beror detta på att gpsen inte hålls igång ordentligt av My Tracks. Dvs att den bara kollar din position med väldigt ojämn frekvens.
    Hade liknande problem med Endomondo när jag började använda det men blev då tipsad om en app som heter Trackerbooster. Det är en liten app vars enda uppgift är att att se till så att gpsen aldrig går i viloläge.
    Funkar klockrent på min mini pro tillsammans med Endomondo, inga mer sick-sack spår i skogen för min del...

11. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Mja, jag vet inte det jag. My Tracks loggar en gång per sekund, så den lär inte hinna somna mellan punkterna. Dessutom är Nexus One långt mycket bättre med samma settings.

12. Alphashooter

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

13. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Ja det är möjligt.
    Talar bara av erfarenhet från hur Endomondo funkar och den appen hade svårt att få gps att uppdatera regelbundet på egen hand.
    Och det löstes som sagt av Trackerbooster, kan va värt ett försök iaf...

Sent from my U20i using Tapatalk

14. Alphashooter

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Den här rundan är ganska exakt 3km men Mytracks tycker som sagt att den är nästan dubbelt så lång. Den går mestadels i skog. Med sån onoggrannhet blir ju användandet i princip värdelöst.
    http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv...5.690226,13.353345&spn=0.008466,0.027702&z=16
    Spåret ser inte klokt ut. Man skulle kunna tro att man dragit i sig en 75:a innan man gav sig iväg. :)

Jag ska testa Trackerbooster, alla tips är välkomna.

15. random111

random111 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skillnaden i zick-zack:andet beror som flera andra här har skrivit till största del på skillnader i mjukvaran, Mytracks för Android och TrackRec för Iphone. Själv kör jag med Sportypal och tycker att blir acceptabelt lite zick-zack, även om det inte blir lika utsmetat som med TrackRec.

För mitt motionspår på 2.1 km har jag i medel mätt upp en längd på 2.098 km och en standardavvikelse på 3%. Helt ok tycker jag.

Last edited: 20 oktober 2010
  16. random111

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gjorde ett snabbtest av My Tracks under lunchen. Mätte först med My Tracks, sparade som GPX-fil och laddade in den till Sportypal.

Uppmätt sträcka med My Tracks: 360 m
    Uppmätt sträcka med Sportypal: 190 m
    Uppmätt sträcka på karta: 180 m

Lite kort mätsträcka, men ändå...

17. Alphashooter

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Får testa Sportypal också.

18. Alphashooter

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Du loggade alltså din promenad med MyTracks men lät Sportypal "räkna om"
    din data eller?
    Jag har gått mina testrundor ett par ggr med SportyPal och den ligger BETYDLIGT närmare sanningen än MyTracks. Synd, för jag gillar gränssnittet och kopplingen till Google i MyTracks bättre. Ska testa MyTracks med TrackerBooster ikväll.

19. random111

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja precis, så med exakt samma GPS punkter längs med sträckan blev den uträknade längden mycket närmare verkligheten med Sportypal än med MyTracks.
    SportyPals gränssnitt är tämligen begränsat, men jag gillar deras websida. Dessutom är det på gång en SportyPal Pro som verkar mycket bättre. Dock ingen koppling till Google, SportyPal har ju sin egen websida istället.

20. Alphashooter

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Man kan väl inte exportera gpx-filen direkt från MyTracks utan man får plocka den via utforskaren?

Kan man döpa sina rundor i Sportypal?