Diskussion: Development phone

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Gurk, 27 maj 2012.

1. Gurk

Gurk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Kan någon länka till ngnstans där Google säger att Galaxy Nexus är en development phone och att man därför får vänta sig lite meckande med den. (såg precis en sån post och började fundera på saken)

Jag hittar bara information där de pratar om hur fantastisk den är. Känns som en urban myt det där med development phone med förväntat krångel etc. Kan inte heller riktigt tänka mig att de skulle sälja en halvfärdig/buggig "developmen phone" via alla kända retailers i världen.

(jag tycker den är fantastisk för övrigt)

2. AKERSKUUUG

AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Att Galaxy Nexus är en developer phone syftar väl snarare på att den är passande för utvecklare av Androidapplikationer. Antar att det är tack vare snabba uppdateringar och att man kan testa att de applikationer man utvecklar fungerar på senaste versionen av Android.

Däremot känns det som om de spelade mer på detta med tidigare Nexus-telefoner, framförallt Nexus One.

3. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Först med det senaste innebär alltid problem. Sedan har Androids GUI varit horribelt fult tidigare, någonting de försökt åtgärda på senare tid. ICS är faktiskt rätt snyggt i jämförelse med tidigare versioner.

Sedan är stock Android väldigt tråkigt i jämförelse med TouchWiz, Blur, Sense osv, vilket man förväntas ändra på själv med widgets/launchers osv. Många "vanliga" som kör Sense skulle nog (innan ICS) tycka att stock Android är fantastiskt fyrkantigt och fattigt tills man lägger till egna widgets, byter ut launchern osv.

4. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag håller med flera föregeående talare och kan säga att Nexus One (och till viss del (den svarta) HTC Magic och HTC Dream) pushades som Android Developer Phones (ADP), men jag är lite osäker på huruvida det var Google eller HTC själva som pushade för namnet "Android Developer Phone" för Dream och Magic.
    Och sanningen är, som sagts, att bleeding edge oftast (framförallt Nexus-modeller som släpps tätt intill en release av en ny Android-version där förändringarna är stora) kommer att medföra problem jämfört med tex leading edge, där det gått åt lite tid för att stryka ut ojämnheter och buggar.
    Google hade säkert kunnat skapa sina egna XperiaWizBlurSense, men min uppfattning är att Google överlåter en hel del sånt här till tredjeparter. Därmed inte sagt att de inte över tiden implementerar bra idéer och lösningar de upptäcker att användare är rätt glada för, (jag har ingen källa på detta, men jag tycker mig se saker från olika launchers dyka in lite då och då i Android-uppdateringar).

För att tala om Galaxy Nexus i synnerhet känns det som om detta var den första enheten som stämplats som "Developer Phone" (den har Nexus-titel trots allt och det har jag tyckt varit det främsta tecknet på att det lutar sig mer åt Developer Phone än något annat) som sålts och distribuerats på bred front till vilken konsument som helst. Tidigare var det ett _jäkla_ bökande för tex oss här i Sverige att få tag på ADP-telefoner. Jag har för mig att det mestadels berott på att distributionen var så tätt knuten till USA (och sen England).
    Galaxy Nexus, om man ska tro Wikipedia (vilket man inte alltid ska göra, men ändå) så står det under den här artikeln att Galaxy Nexus tillhör ADP-familjen, men jag själv skulle vilja påstå att det inte alls varit ett lika stort pådrag på den titeln, som Akerskuug också påpekat.

Jag själv ser Nexus-modeller som mer utvecklarfokuserade, men urvattnar man den imagen så kommer jag not att se "den populäraste modellen just nu" som någon form av utvecklarbas att fokusera min apputveckling mot.

AKERSKUUUG gillar detta.