Extrem batteritid!!!

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av gockemannen, 7 juni 2010.

1. gockemannen

gockemannen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Helt sjuk men intressant! Jag råkade skicka min liquid i golvet...ganska hårt...men allt höll...eller njae, gyrot pajjade så nu vinklar inte skärmen när man lägger ned telefonen i sidoläge, men...efter detta har jag flera dagars passningstid. Jag anade inte att gyrot drog så mycket. Kan vara bra att veta för er med helt gyra...stäng av så borde ni uppleva samma sak som jag.

//GockeMannen

2. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Riktigt bra tips, hur ska man tappa den? i vilken vinkel alltså? Har du någon cosinuskurva på det?

Skämt åsido, jobbar över och är uttråkad.. ska dock testa ditt tips och stänga av gyron, frågan är om det kommer ge samma resultat som du fick, i och med att vår gyro finns kvar..

3. Perra

Perra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur stänger man av gyrot isfl ?

Förutom att dra Liquiden i golvet. :)

4. Flexxy

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

inställningar / sound & display / scrolla ner till display... där finns det en ruta man kan kryssa av...

5. Perra

Perra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ahh tackar.

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Någon som testat att köra utan?

7. kongo

kongo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ja o de hjälper inte jättemycket, fast har använt telefonen lite idag så kanske inte ska uttala mig kan uppdatera när ja har använt mobilen "normalt"

8. Malx

Malx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

9. Flexxy

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Gjorde inget speciellt för min del iallafall... mobilen drar lika mycket som vanligt..
    Du får nog beskriva för oss exakt hur du tappade mobilen....
    Fast iofs, jag vill nog ha kvar gyron i telefonen ändå :)

10. Perra

Perra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Märker ingen större skillnand iafl.

11. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Borde ju bara ge skillnad om man har skärmen aktiv. Möjligtvis om man har någon applikation igång i bakgrunden som konstant pollar sensorn, men de flesta har nog inte det...

12. gockemannen

gockemannen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet inte riktigt hur det kommer sig men faktum kvarstår, jag har numer en grym batteritid och det som inte funkar är lägessencor, gyrot eller vad man kallar det. Konstigt kanske men inte helt dumt nu när sommaren kommer och man kommer vara ute mer.

//Gockemannen

13. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Bara för att skärmen inte skall rotera betyder det inte att gyrot är avstängt, andra appar och dylikt kan använda det fortfarande och därför drar det fortfarande batteri. Får hårdvaruhacka delyx om ni skall lyckas stänga av det helt.

Sen kan det ju vara så att det är något annat än gyrot som pajjat utöver, ex kompass eller liknande.

14. Malx

Malx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ber om ursäkt på förhand om min petighet men det gör ont i ögonen på en gammal robotingenjör när man blandar ihop sensorer på detta vis. Dessutom så blir det viktigare att särskilja nu när det verkligen kommer telefoner med gyro.

Accelerometrar (3-axlar på Liquid m.m.): Känner av rörelser i olika sidleder och uppåt, känner EJ av rotationer. Men eftersom gravitation ger upphov till en konstant acceleration som är starkt mätbar så går lutningen på telefonen att mäta, därav ger det en skenbar effekt av att man mätar rotationen. Detta kan man dock bara mäta relativt gravitationen, roterar du telefonen runt gravitationsaxeln (tänk ungefär kompass) så går det ej att mäta.

Kompass (finns på Liquid): Man kan tycka att denna borde gå att använda för att komplettera accelerometrarna ovan, detta är till viss del sant men kompassen är för långsam samt störningskänslig för att gå använda som rotationssensor.

Gyro (finns ej på någon telefon idag, kommer till Iphone 4): Känner av rotationshastigheter, nästan bättre ju snabbare de är. Troligen piezoelektriskt på en telefon vilket ger ganska dålig precision i längden men tillsammans med kompassen och accelerometrarna blir det helt ok.

(Tänk gyro= snabba rotationer, kompass/accelerometrar = korrigerar långsamma rotationer, accelerometrar = snabba sidrörelser)

Sådär, nu är jag klar, nu kan ni återgå till att ignorera mina inlägg :).

15. Perra

Perra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Najs.

Hmm använder estrongs taskmanager som killer.
    Brukar killa allt innan jag låser telefonen.

TuneWiki, htcIME, är på min ignore lista.