3 satelliter ger 2 positioner varav den ena kan förkastas som orimlig då den är en punkt i rymden. 4 satelliter ger 1 position. När en säkrare position krävs minst 6 satelliter men då krävs att mottagaren har RAIM
Med RAIM kan man lite förenklat säga att 4 satelliter används för positionen, 1 används för att kunna utesluta fel hos någon av de övriga och den sista är reserv. Detta är egentligen bara nått som behövs när du måste ha verklig precisionsnavigering som inte får fallera. Tex GPS-baserade inflygningsprocedurer för flygplan.
Ett krav för RAIM är dock att satelliterna måste ha en viss höjd över horisonten och det kan vara ett problem i norra Sverige. GLONASS är utvecklat av ryssarna och är mer anpassat för att funka här uppe i norr. Det gör att det kan ge högre precision för oss i norden.
Jag kommer inte sakna GLONASS i min Nexus. Det är som med mobilkameror. Dom är bra nog för enklare användning men behöver man nått riktigt bra ska man inte välja en mobil.
En fördel, med att även ha GLONASS, som ibland framförs är att GPS är helt styrt av USA. De kan när som helst få för sig att stänga de civila frekvenserna och då är det bra att kunna använda GLONASS. Jag köper inte riktigt det argumentet eftersom det för det första är så otroligt osannolikt att de skulle göra det. För det andra om situationen i världen blev så allvarlig att GPS stängdes så skulle förmodligen GLONASS också stängas.
Min slutsats är att för oss i norden så kan det finnas vissa fördelar med GLONASS men dom är så små att det aldrig skulle påverka mitt val av telefon.
Last edited: 26 november 2011