Hur brådis har du? Note 9 presenteras ju sannolikt 10:e augusti, och sedan är IFA-mässan i slutet av augusti. Fast det är klart att Note 9 inte är något bra alterantiv om du inte kommer överens med Samsungs UI 
S9, Huawei P20 Pro och Pixel 2 XL har i min mening de trevligaste kamerorna just nu (vad gäller primärkameran), men jag skulle inte säga att avståndet till OnePlus 6 är särskilt stort.
Jag gillar personligen också 3x "hybridzoomen" P20 Pro erbjuder. Har haft mycket glädje av den när man varit på resande fot.
Det beror lite på hur du fotograferar. Plåtar du oftast i dagsljus eller blir det mycket bilder i svagare ljus också? För riktigt dunkla miljöer tror jag nästan att P20 Pro kan göra bäst ifrån sig.
Huawei är dock inte ett så bra alterantiv om du vill bort från ett "bloatat" UI. Visst har de blivit bättre, men jag erfar fortfarande att EMUI lider av en del egenheter.
XZ2 Premium har potential att bli något av ett monster vad beträffar kameran. I alla fall om man får tro specifikationerna på pappret. Sonys telefoner är rätt nära "vanilla Android" och uppdateras med en riktigt fin takt - Sony är förmodligen bäst i branschen på flaggskeppen. Hur det blir i praktiken återstår dock att se - Sony har ironiskt nog aldrig riktigt legat i topp vad gäller kameran, samtidigt som sensorerna de producerar tillhör de bästa.
Nokia kommer förmodligen också att släppa något trevligt inom snar framtid, och Nokia kör ju #PureAndroid, så då kommer du så nära vanilla Android du kan. Även Nokia är exceptionellt bra på uppdateringar.
Last edited: 14 juli 2018