Grovt batteriproblem

Diskussion i 'Desire HD' startad av FGK, 24 januari 2011.

1. FGK

FGK Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejhej!

Läste inte igenom hela den stora DHD batteritråden då det var lite väl mycket att läsa allt just nu. :)

Köpte en ny DHD tidigare i veckan, innan jag gick och la mig hade jag 94 % batteri kvar, körde en taskkiller och 'stängde' skärmen, slog av WLAN, 3G, sync och så vidare.

När jag vaknar hade jag 34% ? Inga samtal, endast ett sms som kommit under natten.

wtf?! :ehm:

Hur kan batteriet vara så dåligt? När jag kollade förbrukningen så hade cirka 70% dragits av androidsystemet.

2. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Men det tar några laddningar innan batteriet börjar fungera som det ska.

3. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ett lithium-jon batteri levererar full kapacitet från första laddningen så det bör inte vara bekymret.
    Har du dålig täckning där telefonen ligger på natten?

Annars är det troligen någon app som ligger och drar ut batteriet. Kolla igenom vad du har installerat och se vad dom fått för omdömen på market. Prova avinstallera de som verkar misstänkta och se om det hjälper.
    Du kan börja med att avinstallera din taskkiller. Dom gör vanligtvis mer skada än nytta.:P

Edit:
    Själv brukar min dra ca. 8-12% under natten och då har jag ganska bra täckning.

Last edited: 24 januari 2011
    FGK gillar detta.
  4. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.294

MINA ENHETER

Kör en reset istället för taskkiller. Bättre upp!

5. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.294

MINA ENHETER

Och med det menar jag restart.

6. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Aktivera usb-debugging så ska problemet försvinna

7. FGK

FGK Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har full täckning så det borde inte vara problemet, har inte laddat ner några appar som kan vara problemet, förutom Skype? Skype står ju igång hela tiden, men när inte 3g eller wifi är igång så står den på offline. Det går inte att stänga av skype heller.
    Kan det bero på något annat?
    Will do!

8. FGK

FGK Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej ska testa :)

9. Swack

Swack Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Är det androidsystemet som drar så kan jag garantera dig att det är HTC Sense som ligger och loopar, gissar det hände efter du uppdaterade till 2.2?

Gå in på Konton och Synkronisering, leta upp HTC Sense-kontot och se till att "Uppdatera schema" är satt till manuell, hurvida du har synkronisering av eller på spelar ingen roll.

Och som osmium sa, Taskkillern kan du skippa, de nya versionerna av Android hanterar programmen så bra själv så du tjänar inget märkbart i batteri på att använda det, snarare förlorar du eftersom den dödar program som Android startar upp igen av sig själv

FGK gillar detta.
  10. FGK

FGK Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte den just och den kom med 2.2. Hittade inte "uppddatera manuellt" men ställde på 1 gång om dagen som var det längsta intervallerna mellan synk.

En sak till förresten, tjänar jag batteritid på att roota telefonen?

11. Swack

Swack Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Problemet ligger inte i längden på intervallet, utan att det är påslaget över huvudtaget. Jag gjorde som du och satte en gång om dagen och det var precis samma problem som innan. I listan Uppdatera Schema så ska manuellt finnas längst upp, jag kan med 99% säkerhet lova dig att ditt problem blir löst om du testar det.

Som någon annan sa i någon liknande tråd så testa tanka hem "Usage timelines free", där får du en rätt bra graf på processor-användningen, då märker du direkt om det fungerar

FGK gillar detta.
  12. pierre.c

pierre.c Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Men om man stänger av HTCSense synk så kan man väl inte spåra mobilen etc. på htcsense.Com?
    Bara en tanke.

13. FGK

FGK Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var på fel, var på "Facebook för HTC sense" hittade nu uppdatera manuellt, men såg nu att den var inställd på "När objekt ändras (push)". Stämmer det som pierre skrev att:

14. Mozze

Mozze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

tabort taskkiller... bara skit. mobilen stänger av appen själv när det inte längre behövs/används.

15. Nfskillen

Nfskillen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

fast ne.
    Många apps gör inte det har märkt stor batteri skillnad med taskkiller mot att köra utan!

16. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Såna apps ska man avinstallera och sätta en etta i betyg på på market!

17. Gruski

Gruski Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

My story

Har under de senaste dagarna följt den förra batteritråden, samt nu läst igenom den här. Folk verkar uppleva sina batteritider väldigt olika och det intressanta med det är att det har jag också gjort.

Fick min DHD när Tre fick in sina första ex och har använt den "normalt" sedan dess. I början var batteriet mycket svagt, men efter några veckor märktes tydliga förbättringar. Under julhelgerna var mitt batteri som bäst och jag kunde köra telefonen i två dagar med någorlunda sparsam användning.

Sen kom januari och ca två veckor in så märkte jag helt plötsligt en drastisk förändring av batteritiden, och den här gången till det sämre. Numera så klarar telefonen i princip inte en hel dag, detta trots att jag använder den, i mitt tycke, väldigt sparsamt. Tag idag som ett exempel. Ryckte ur telefonen ur laddaren vid 7.30 imorse och den var då fulladdad. Dagens användning är följande: Spotify totalt 25 minuter, samtal ca 20 minuter, 2 SMS och ungefär 3 minuters surf. Den är nu nere på 40% vid 17.20, dvs på 10 timmar har 60% kräm gått åt och detta vid ytterst sparsamt bruk (och med täckning hela tiden). Tilläggas bör att ljusstyrkan på skärmen är neddragen till ungefär 15% styrka, vilket jag ändrade igår (som faktiskt har gjort att jag har liiite mer batteri idag).

Jag kör Juicedefender, som jag installerade för några dagar sedan, vilket jag inte direkt kan säga påverkar någonting. Det verkar helt sonika som om telefonen drar sjukt mycket batteri i stand-by, vilket även min battery log medger, även om den så klart drar mer när den används "på riktigt".

Jag kör även bara manuella uppdateringar och kan för mitt liv inte komma på att jag skulle ha installerat någon app som ligger och uppdaterar hela tiden. Tilläggas bör att jag tycker det är skit att man inte ska kunna köra autouppdateringar. Känns som en tämligen essentiell del i hela smart phone-användandet.

Någon som har några ytterligare tips på vad jag kan göra?

18. Nfskillen

Nfskillen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Förstår inte, hur så många kan tycka att taskkillers så dåliga?
    För mig förbättrar det batteritiden är inte det allas mål?

Eller försämrar det batteritiden för er?

19. Gruski

Gruski Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle säga varken eller typ. Körde Advanced Task Killer innan. Såg smutt ut och så, men verkade som om Android drog igång det mesta den stängde i vilket fall som.

20. DigitalMad

DigitalMad Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Om det fortsätter så:

Jag gjorde följande: Laddade ner juicedefender och data on demand. Klickade ur usb debug och sen gjorde jag factory reset. Det blev helt jäkla strålande bra. Efter factory reset så klicka jag i usb debug. Installera alla appar inkl juice o data. Detta funkade helt sinnessjukt bra för mig, jag hade också rätt mycket prob med Batteriet, fick ibland ladda 2 ggr per dag, nu håller de i 40 timmar utan probs!

Mvh