Köpte en S7 Edge i en Elgiganten-butik idag. Men upptäckte när jag öppnat lådan att allt står på Italienska, var även ett klistermärke på lådan där det stod nåt om Italiensk garanti. Antar att den är importerad från Italien. Behöver man inte skriva på hemsidan att den är importerad? Visst den kostade ju 1000 kr mindre än flera andra men t.ex. Siba hade samma pris. Elgiganten och Siba trodde jag ändå var seriösa företag. Kommer jag påverkas nåt vad gäller användandet av själva mobilen eller garantin? Mjukvara etc. Annars om allt är samma så är det väl ingen fara. Dock dåligt att inte informera.
Så länge enheten är ämnad för den europeiska marknaden och köpt i en legitim butik ska det inte spela någon roll varifrån i Europa den kommer.
Det bör inte vara något problem egentligen, men av principskäl hade jag nog gått till butiken och bett om en telefon avsedd för den nordiska marknaden. Dock kan mjukvaran skilja sig åt. Norden har en egen firmware och den är enligt Samsung speciellt anpassad för att fungera bra med de nordiska operatörerna. Lägg upp en skärmdump för: "inställningar->om telefonen", med alla versionsnummer.
Jag har också en telefon som det står Italien på. Har använt den mobilen i 3 månader utanke några större problem.
Du skall ha korrekt firmware (G935FXXU) för vår region, så det är nog bara förpackningen som skiljer sig då. Du kan iofs dubbelkolla CSC-versionen också, slå *#1234#, eller kanske enklast via denna appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.vndnguyen.phoneinfo CSC-koden för norden är NEE, på det viset ser du om den är "svensksåld". Men CSC är inte så viktigt, men visst, om du exempelvis återställer brukar det språk som tillhör CSC-regionen vara förvalt som standard i listan som syns, men det är ju bara att scrolla vidare till rätt språk i sådana fall
När jag startade upp den första gången så var italienska förvalt. Jag valde svenska i listan. CSC var visst från Italien, Sverige står heller inte med på Available CSC Codes. Frågan är om man ska försöka få den utbytt eller strunta i detta. Såg att det fanns en app som heter My Vodafone. Tyder det på att den är operatörslåst?
Själva användandet behöver du nog inte oroa dig för, min S7EdgeDual har CSC country Taiwan och köpt i England, hade Svenskt språk installerat och faktiskt fått uppdateringar tidigare än andra här på forumet. Men det är klart, jag visste ju om att den inte hade Nordisk firmware när jag köpte den...
Okej det där med en förinstallerad app från en operatör låter minst sagt märkligt.. Orkar du ta den eventuella striden med butiken så ska du nog gå tillbaka med den.
Där jag köpte den var det stängt idag så jag besökte en butik på annan ort. De sa att den butiken var lite egen och kunde köpa in lite vad de ville. De kunde inte göra något utan bad mig åka dit jag köpt den. Så får åka dit imorgon och höra!
I och för sig ska man kunna lämna tillbaka en vara i vilken Elgigantenbutik som helst, men kanske det är lite speciellt då öppnade mobiler normalt sett inte får lämnas tillbaka och anledningen till att du vill lämna tillbaka är den det är.
Ja, det är en lur för den italienska marknaden du fått. Om detta inte framgick vid köp kan man tycka att det är rätt tveksamt, och att de borde byta ut den. Jag vet dock inte hur reglerna för försäljning av "gråimporterade" varor ser ut. Tillverkare som Samsung är väl inte helt glada i detta heller, då det innebär att deras statistik för antalet sålde telefoner på den nordiska marknaden blir skev. Samsung Norden måste ju rapportera in säljsiffrorna till HQ, och telefoner som importerats från andra marknader kommer rimligtvis inte hamna i deras statistik. Rätt märkligt att en Elgiganten-butik säljer sådana. Mig veterligen har Elgiganten gemensamt centrallager, varifrån produkterna kommer in? Det är inte som Mediamarkt där varje varuhus sköter upphandling/tecknar avtal med olika tillverkare/distributörer själva. Om Elgiganten inte vill byta ut din telefon skulle jag föreslå att du kontaktar Samsung och berättar var du köpt den och att du är besviken. De kommer nog höra av sig till butiken...
Var i butiken idag. De sa att det är samma i hela Europa och att det inte spelar någon roll vilket språk som är förvalt. Men jag ville ändå ha en annan så de tog min och beställde en ny. Känns ju inte som det kommer bli en nordisk variant. Men det är iaf inget italienskt klistermärke på den andra lådan (fanns hemma i annan färg). Hur ser era kartonger ut? Vilket språk var förvalt?
Jag skulle inte nöja mig med annat än en som är nordisk modell. Jag skulle gnälla, tjata och göra allt för att skapa lite dålig publicitet för El-giganten tills att de fixar problemet.
Jag är väldigt tveksam till om det är samma i hela Europa. Mig veterligen har de som säljs i Norden "NEE" som region under CSC. Om du vill vara helt 100% säker, så kan du kontakta Samsung och dubbelkolla. De svarar nog gärna på frågan.
Har nu hämtat ut min nya lur. Det stod "Approved for Nordic operators" på kartongen och CSC Country är "Nordic / SE". Tack så mycket för era inlägg! För framtiden så får man kolla efter sigillet på kartongen samt vara medveten om att det kan finnas egenägda butiker även i större butikskedjor!
Nu råkade jag ur för exakt samma sak... Köpte en S7 Edge på MediaMarkt, självklart kom den med Tyskt firmware. Tyska appar som "meinGalaxy", går ej att ta bort tyska språket som tangentbordspråk. Inga större problem, men borde man försöka lämna tillbaka den? Går det inte att installera NEE-versionen själv genom Samsungs egna program eller nä annat officiellt som inte bryter garanti? Bifogar bild.
Lust att hjälpa en okunnig? Måste man haxxa runt med skumma roms och så från xda? Bästa vore ju om det fanns nå officiellt sett. Det där Samsung Kies kanske?