Ja det var ju det här med IP telefoni... Flera (kanske alla?) operatörer förbjuder idag sina kunder att använda IP telefoni. Själv har jag 3 som operatör och använder Viber titt som tätt. Jag vet att dom kan se att jag använder IP telefoni och spärra om dom vill. Mina frågor till er är; Är det nån som någonsin fått en tillsägelse eller blivit spärrad av sin operatör? Vad kan hända egentligen?
Ingen operatör verkar göra något IDAG. Dock kommer Telia börja med att spärra IP-telefoni i sommar för nya abonnemang - och inte för befintliga kunder. Det är nog början på något illa, typ spärrningar av IP-telefoni om det inte ingår i abonnemanget, tyvärr.
Anledningen till att operatörerna varit försiktiga med att stoppa typ Skype är att det pågår en debatt om vad som kallas Nätneutralitet. Holland har precis tagit en lag som stoppar operatörerna att förbjuda/prioritera ner aktiviteter: http://www.idg.se/2.1085/1.447858/natneutralitet-i-nederlanderna-godkand Telia har i förväg stuckit ut huvudet och sagt att de kommer att ta betalt, nu kommer de antagligen inte att lyckas. Nätneutraliteten är oerhört viktig. Får operatörerna hålla på så blir nästa steg att stoppa Google, Youtube och andra. De vill där kunna ta betalt både av oss användare och av de företag som använder deras kanal. Många operatörer har försökt att hitta på konkurrerande tjänster men inte lyckats. Ibland skyller de på att det går en massa datatrafik för telefoni, youtube och annat. Finns dock ingen lag, mej veteligen, som hindrar dem att ta betalt för detta. När de inte klarar konkurrensen försöker de ta till maktmedel. Får vi inte nätneutralitet är det början på slutet till Internet i dess nuvarande form.
Anser att @donaldduck täckte upp det mesta vettiga i sin post. Internet skapades i grund för att vara fritt och medelst den stora konkurrens vi har idag börjar andelar att kapas för att tjäna pengar. Ett tydligt exempel på att nyttja rättsväsendet istället för att konkurrera på ett fair vis är att börja stämma bolag för sina påstådda rättigheter. Många av Googles tjänster har jag för mig ligger med en licens som säger att underleverantörer inte rakt upp och ned får ta betalt för tjänsten. // A
Sanning med modifikation, internet skapades för att hålla kommunikationen inom amerikanska försvarsmakten igång vid kärnvapenattacker från Sovjetunionen. :-)
Jämför med upphovsrättsmaffian. Klarar dom inte av konkurrensen så sätter dom hela befolkningen i fängelse...