Kalibrera GPS

Diskussion i 'Hero' startad av minimunk, 4 oktober 2009.

1. minimunk

minimunk Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har haft min Hero i 4 dagar nu och måste säga att den överraskat mig positivt på många sätt.

En sak som däremot fungerar dåligt är gpsen. Jag har inte jättehöga krav, men efter att ha haft en del med både båt- och bilgpser att göra så trodde jag att den skulle ha en precision på iaf 20 meter från min verkliga plats.

När jag haft igång gpsen och varit stilla i kanske 15 minuter så har den en precision på ca 20 - 50 meter. Den kan inte heller bestämma sig utan hoppar runt lite med jämna mellanrum även fast jag är stilla.

Det är extremt sällsynt att den har en precision på 20 meter eller bättre.

När jag rör på mig, typ går eller åker buss, så är precisionen snarare 100 - 1 500 meter fel. Spontant så känns den helt värdelös om den kan ligga över 1 km fel när jag åker på en 50-väg.

Har andra samma problem som jag? Finns det något sätt att kanske kalibrera den eller någon app som löser problemet?

2. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    GPSen i min Magic preciserar ner till typ några decimeter, så till den grad att den märker om jag tar ett steg, det har ju lite att göra med satellit-täckningen över området mer än själva GPSen i mobilen tror jag, har du testat den i andra områden?
    Buss m.m. försämrar ju om du inte har klar sikt upp.
    Har du testat med andra GPS enheter och fått bättre resultat?

3. tippo

tippo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du slagit på GPS-en? 100-1500 m fel låter som den precision man får med enbart mobilmasttrianguleringen igång..! :)

4. minimunk

minimunk Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah, jag trodde att gpsen slog på sig själv när jag gick in i google maps. Men nu ser jag att det faktiskt finns en setting för att slå på den. Det ser ut att ha blivit bättre precision nu så jag ska testa lite under morgondagen så får vi se men det känns ju som att det var det som var felet eftersom gpsen var avstängd.

Tack så mycket!

5. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Sen så bör du skaffa en riktig gpsapp, Google maps är förhållandevis oanvändbar till navigering. Använder själv Copilot, funkar mycket bra.

6. Thady

Thady Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har märkt att ibland pekar GPSen ut din exakta position. Iallafall min. Och ibland pekar den ut den med kanske 100+ meters avstånd.

Angående CoPilot så är den endast nått för fordon va? Och inte om man t.ex vill veta vart man är någonstans genom satellit bilder.

7. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Du verkar ha fått en telefon med en kass GPS krets. Min telefon är tvärstabil när jag går med den då den jar en nogranhet på runt 2-5 meter och runt 10-15 meter vid hastigheter på >30km/h. Inomhus i min lägenhet nära ett fönster så sjunker det ner till runt 100m dock vilket inte är så underligt då mottagaren inte ser tillräckligt många sateliter...

Förresten, är det nån som vet vad det är för GPS-mittagre HTC har använt? Jag misstänker att det är Sirf Star IIImen säker är jag inte...

8. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Disregard my previous post då du verkar löst ditt prioblem på egen hand. Jag har alltid GPS igång (kretsen används dock inte om ingen app behöver använda den).

9. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    CoPilot är ett rent navigationsprogram för fordon eller promenerande men visst kan man se vart man är men bara grafiskt på karta & inte via satelitvyer.