Varning för om man tar i för hårt fungerar mycket bra.
Litiumjon håller oförändrad kapacitet år efter år och laddar fortare. Märker fortfarande ingen skillnad på den första Lio jag köpte för minst 5 år sedan som är motsvarande den andra jag länkade. NiMH tappar mycket fortare i kapacitet och håller inte lika länge innan batteriet känns trött.
Använder sällan program och den enda jag har med program är en svindyr Genesis eller vad den hette, med 5 eller 6 olika program. De enda jag använder är normalhastighet och det extra kraftiga som helt enkelt ökar frekvensen, men det äter mer batteri, det märks. Dock bra om man känner sig extra skitig i munnen. De andra pulserar upp och ner bl a, men som sagt använder aldrig, finner ingen nytta.
Oral B för runt 600-700 med Lio-batteri och tryckvarnare är allt man behöver.
Edit: Tandborsthuvudena gör störst skillnad. Original har klart bäst kvalitet och håller riktigt länge om man inte borstar för hårt. 6 månader utan vidare.
Jag varierar mellan cross action och en annan sort som inte verkar finnas längre (allt måste ju ändras hela tiden, helt galet), men den hette dual action eller likande, dock inte den som finns nu. Den varianten jag har hade varannan borst som rörde sig inbördes och är mycket effektiv att komma in mellan tänderna. Köper alltid på mig ett lager för minst 5 år när jag ser något jag gillar, luttrad av ett numera rätt långt liv där företagen ständigt är klåfingriga och ska ändra, ofta helt i onödan. Antagligen marknadsföringsavdelningen som skriker högst.
Avslutningsvis är Oral B tandkräm i Pro-serien marknadens bästa (INTE den "vanliga" som ofta säljs i affärer till samma pris som Pepsodent och Colgate). Enda såvitt jag vet som har tennflourid istället för natriumflourid och den är mycket effektivare mot karies. Togs fram för säkert 50 år sedan men har aldrig slagit igenom hos andra, kanske beroende på pris. Deras tandkräm är också väldigt bra på att hålla bakterier borta från tandköttsfickor. Märks stor skillnad de gånger jag tvingats använda annan sort.
https://www.apotea.se/oral-b-pro-expert-professional-protection-tandkram-75-ml
Jag kör Sensitive-varianten pga känsliga tandhalsar, tar bort alla besvär.
Edit 2: har inte lagat ett hål på 40 år och inte behövt besöka en tandläkare på 10, så det säger lite om hur bra produkterna fungerar. Använder dock även TePe eller GUM:s tandpetare i räfflat gummi (varje dag) och tandtråd (2 ggr i veckan kanske).
Last edited: 25 oktober 2023
Bart S och Kristy gillar detta.